Anandandanda - Helgkurs i yoga, avspänning och meditation sommar 2018

Anandandanda - Helgkurs i yoga, avspänning och meditation sommar 2018

Kurser med Anandandanda
I samarbete med Jens Evensen
Anandananda kommer från Oslo, där han studerade vid Statens Hantverk- och Konstindustriskola.
Han började sin yogalärarutbildning 1980 genom att delta i tremånaderskursen på Internationella Håå Kursgård – numera Håå Retreat Center – och har sedan dess bott och undervisat i två år på skolan i Stockholm, fem år på Håå Kursgård och åtta år på skolorna i Århus och Köpenhamn. Han bor nu i Göteborg och har hållit kurser här sedan hösten 1996.
Vid sidan av undervisningen är Anandananda skolans grafiska konstnär och hans kreativa arbete finns på affischer och utställningar, såväl som i våra webbartiklar.

Helgkurs i yoga, avspänning och meditation
”Höj din energinivå – skapa balans i nervsystemet – ditt andetag är nyckeln”
För att komma in i det avspända tillståndet, utnyttja det och hämta kraft ur det, behöver man en metod.
På kursen lär du dig, utöver klassisk yoga & meditation, grunderna i en tantrisk meditation som bygger på en av yogans andningstekniker kallad psykisk andning (ujjayi pranayama).
1 gg/start 7 jul/lö 9.30-12.30 & 15-18/800 kr/Gråbo/ledare: Jens Evensen

Anmälan sker till Studieförbundet Vuxenskolan på 0302-158 58, www.sv.se/grsydost eller lerum@sv.se
Välkommen med din anmälan!

Värt att veta
För att få störst utbyte av kursen är det viktigt att delta på alla lektioner. Det är även en stor fördel om du använder yogan och meditationerna hemma på egen hand.

Kursmaterial
I vår yogabok “Yoga, tantra och meditation i min vardag” hittar du programmen du lär dig på kursen.
Om du vill göra meditativ djupavspänning Yoga Nidra finns instruktionen på en CD- skiva. Du hittar den även på Spotify (på danska och engelska)
Yogamattor och filtar finns.

Kursupplägg
Kl 09.30 – kl 12.30 håller vi en lektion med yoga, andningsövningar (pranayama) samt koncentrationstekniken Tratak, djupavspänningen Yoga Nidra och de första stegen av meditationstekniken Energins Källa.
Sedan är det rast fram till kl 15.00. Vi rekommenderar att du äter något lätt och gärna väntar med huvudmålet till efter kursen.
På lektionen kl 15.00 – kl 18.00 bygger vi vidare på några av övningarna som vi påbörjade under