Hälsa & välbefinnande

Bli mindful – lev i nuet!
I en värld med konstanta intryck och stimuli som hela tiden drar i vår uppmärksamhet kan vi behöva träna på att rikta våra tankar mot ett bestämt mål. Under åtta tillfällen utforskar vi tillsammans olika tekniker inom mindfulness. Vi kommer även ha med en del teori kring kroppens nervsystem och mindfulness, men mycket kommer handla om de övningar vi gör och reflektioner kring dessa. Vi övar sittande eller liggande och du behöver inget ombyte.

Mindfulness, eller medveten närvaro som det också kallas, handlar om att fokusera på ögonblick här och nu utan att värdera det som upplevs. Det ger oss förmågan att förhålla oss till livet med lite mer distans. Vi lär känna kroppen, tankarna och våra känslor, och vi lär oss också att i allt större utsträckning välja hur vi ska reagera och handla på det som sker och känns i stunden.

Medveten närvaro är ett viktigt hjälpmedel vid bland annat stresshantering, avspänning och uppmärksamhetsträning. Det används ofta inom psykologisk och medicinsk behandling för att till exempel förbättra sömnen, hantera smärta och kronisk sjukdom samt att öka livskvaliteten.

Ledare: Kina Nyman, idrottslärare i grunden med 20-års erfarenhet inom yoga och mindfulness. Hon har undervisat och föreläst både inom träningsvärlden och inom kommuner och företag. Kina har sin mindfulness- utbildning inom Mindfulness Center som steg 1- och 2- instruktör.

8 tillfällen à 1,5 timme inklusive ljudfiler och kompendium för eget bruk.
Uppehåll vecka 42 samt för höstlov vecka 44.

Kursen baseras på Mindfulness centers Här-och-nu-program (skapat av doktor Ola Schenström och inspirerat av det klassiska åttaveckorsprogrammet inom MBSR, Mindfulness based stress reduction).