Hälsa & välbefinnande

Kursbeskrivning


Varmt välkommen till en introduktion i mindfulness. Under två tillfällen (22/9 0ch 13/10) kommer vi att arbeta med olika praktiska mindfulnessövningar. I kursen ingår en bok samt ljudfiler för att kunna arbeta med övningarna mellan kurstillfällena. Mindfulness är en form av friskvård. Det finns många fördelar med att utöva mindfulness. Forskning visar att mindfulnessträning kan bidra till allt i från bättre sömn till minskad stress. Kom gärna i oömma, mjuka kläder så du lätt kan röra dig utan att kläderna stramar och stör dig under övningarna. Yogamatta finns att låna. Ta gärna med en varmare tröja att ha under den liggande meditationen om du vet att du har lätt för att frysa.



Målgrupp


För dig som är nyfiken på mindfulness. Ingen tidigare erfarenhet krävs.



Mål


Ni kommer att få tillgång till enkla mindfulnessövningar att använda dig av i vardagen. Målet är att du kan fortsätta med mindfulnessträningen på egen hand efter avslutad kurs om du så önskar.



Innehåll


Vi kommer tillsammans att undersöka vad mindfulness är och hur man praktiskt utför det. Detta är en samtalsgrupp med fokus på friskvård. Teori varvas med praktik. Gruppen kommer att vägledas genom korta och lite längre meditationer.



- Kroppsskanning

- Mindfulyoga

- Andningsankare



Övningar kommer att genomföras både sittande, stående samt liggande. Det är en mjuk och inkännande träning som alla kan delta i. Om man har smärta kan övningarna anpassas. Kläderna bör vara mjuka så man kan röra sig utan att kläderna stramar och stör upplevelsen.



Om kursledaren


Kursledare Lina Silfors är bosatt i Varberg och auktoriserad socionom. Hon har flera olika vidareutbildningar inom hälsa och friskvård och däribland mindfulnessinstruktör steg 1