Hälsa & välbefinnande

Kursbeskrivning


Kundaliniyoga är en yogaform som passar de allra flesta människor. Positionerna är enkla att utföra och i de flesta övningarna kombineras dynamiska rörelser med ett stort fokus på andning. Vi har uppehåll V.48


Målgrupp


Kundaliniyoga passar både dig som är nybörjare och dig som utövat yoga länge.


Mål


Yoga hjälper oss att uppnå balans mellan kropp, sinne och själ. Känslan av stress och spänningar i kroppen minskar samtidigt som vi blir fysiskt starkare och får ett ökat fokus. Vi får också en ökad rörlighet samtidigt som de olika andningsteknikerna ger oss ny kraft och energi. Förmågan att hålla fokus, slappna av och komma i balans ökar. Genom yoga uppnår vi harmoni, vi lär känna oss själva bättre och vårt immunförsvar stärks.


Innehåll


Kundaliniyogan kallas ofta för vardagsyoga eftersom den innehåller enkla men kraftfulla tekniker för att öka vår hälsa och vårt välbefinnande. Under kursen kommer vi att göra olika yogapass med syfte att stärka kroppen tillsammans med olika andningstekniker. Varje tillfälle inleds med en kortare stunds vila, efter yogapasset har vi en längre vila och klassen avslutas med en meditation eller mantrasång.


Studiematerial


Klä dig i mjuka kläder och ta med dig filt och yogamatta.


Om kursledaren


Gilla Törhagen är samhälls- och beteendevetare med ett stort intresse för friskvård och hälsa. Gilla är utbildad yogalärare inom flera olika yogaformer och håller klasser i kundaliniyoga, medicinsk yoga och samayoga.