Lättläst

Projekt Min Säkerhet

Projekt ger en möjlighet att ta reda på om en idé funkar.

Vår idé är att du kan lära dig:

  • Hur du blir säkrare i din vardag.
  • Vad du kan göra för att förebygga en olycka.
  • Vad du ska göra om det händer en olycka.
  • Vem du ska kontakta i en nödsituation.


 

Du lär dig genom att gå på kurs tillsammans med andra

Ni kommer att vara en liten grupp.

Fyra till sex deltagare.

  • Då finns det tid till att ställa frågor.
  • Ledaren har tid att förklarara om något är svårt.

Du och de andra deltagarna träffas 11 gånger.

Ni får lära er om säkerhet.


 

Kursen innehåller tio olika teman

  • Säkerhet hemma och på jobbet.
  • Säkerhet i stadsmiljö och i trafiken
  • Säkerhet i skogar och vid sjöar.
  • Personlig säkerhet och så undviker jag att bli lurad
  • Ekonomisk trygghet och handla säkert
  • Hjärt- och lungräddning
  • L-ABCDE
  • Brandsäkerhet – Förebygga brand
  • Brandsäkerhet – Rädda – Varna – Larma – Släck


 

När du är klar med kursen vet du mycket om säkerhet.

Då kan du ladda ner en appen Min Säkerhet från internet.

Säkerhetsappen hjälper dig att komma ihåg

  • Hur du förebygger risker.
  • Vad du ska göra om det händer något farligt.


 

Vi hoppas att du och många andra personer vill lära er om säkerhet.

På den här webbsidan kan du läsa om vad som händer i projektet.

Studieförbundet Vuxenskolan äger projektet Min Säkerhet.

Varmt välkommen till Min Säkerhet!


 

Vi arbetar i projektet Min Säkerhet

Madeleine Svärd och Camilla Karlsson är projektledare

Anette Forssander och Madeleine Svärd skriver studiematerialet

Annelie Rådefjäll och Helene Andersson är kursledare


 

Vi samarbetar med Räddningstjänst.

De har lärt oss om säkerhet 

så att vi kan lära dig om säkerhet.


I projektet kommer vi att samarbeta med FUB.


Vi har fått pengar av Arvsfonden

för att arbeta med projektet.