Lättläst

Projekt Min Säkerhet

Projekt ger en möjlighet att ta reda på om en idé funkar.

Vår idé är att du ska lära dig:

  • Hur du blir säkrare i din vardag.
  • Vad du kan göra för att förebygga en olycka.
  • Vad du ska göra om det händer en olycka.
  • Vem du ska kontakta i en nödsituation.


 

Du lär dig genom att gå på kurs tillsammans med andra

Ni kommer att vara en liten grupp.

Fyra till fem deltagare.

  • Då finns det tid till att ställa frågor.
  • Kursledaren har tid att förklarara om något är svårt.

Du och de andra deltagarna träffas 11 gånger.

Ni får lära er om säkerhet och trygghet.


 

Kursen innehåller olika teman:

  • Säkerhet hemma och på jobbet
  • Brandsäkerhet - Del 1
  • Säkerhet i stadsmiljö och stadstrafik
  • Säkerhet vid skogar och sjöar
  • Personlig säkerhet - Så undviker jag att bli lurad
  • Ekonomisk trygghet och säkerhet på internet
  • Terrordåd och extrema väder
  • L-ABCDE
  • Hjärt- och lungräddning - HLR
  • Brandsäkerhet - Del 2


 

När du är klar med kursen kan du mer om säkerhet.

Säkerhetsappen Min Säkekerhet hjälper dig att komma ihåg:

  • Hur du förebygger risker
  • Vad du ska göra om det händer en olycka


 

Vi hoppas att du vill lära dig mer om säkerhet.

På den här webbsidan kan du läsa om vad som händer i projektet.


 

Vi arbetar i projektet Min Säkerhet

Madeleine Svärd och Camilla Karlsson är projektledare

Anette Forssander och Madeleine Svärd skriver studiematerialet

Annelie Rådefjäll, Jenny Bergqvist, Cecilia Lundberg och Liridita Gashi är kursledare


 

Vi samarbetar med Räddningstjänst.

De lär oss mycket om säkerhet 

så att vi kan lära dig om säkerhet.


I projektet samarbetar vi med FUB, SOS-alarm, Polisen, MSB, Kvinnojouren, Brottsofferjouren och Missing People


Vi har fått pengar av Arvsfonden

för att arbeta med projektet.

Varmt välkommen till Min Säkerhet!