Hälsa på höglandet

Vi har kurser i meditation, föreläsningar och workshops inom hälsa 

Vill du lära dig någon speciell yogaform eller ni kanske redan har en meditationsgrupp som behöver ha en lokal. Hör gärna av dig så kan vi hjälpa till att starta upp en grupp. Här nedan kan du läsa om våra olika yoga-former. 
Vi erbjuder även meditationskurser för företag och arbetsgrupper. 

Meditation för företag och arbetsgrupper

I ett samhälle som förväntar sig att vi ska vara ständigt tillgängliga och ha många bollar i luften samtidigt kan det vara svårt att prioritera rätt och arbeta systematiskt. Upplevelsen blir att allt måste göras samtidig! 
Enligt forskning ger regelbunden meditation ett påtagligt resultat med goda erfarenheter som följd. Personer som mediterar regelbundet blir mer fokuserade, mer stresståliga och har goda relationer med andra. 

Låt din personalgrupp testa på meditation! Vi erbjuder en gratis introduktion om vad meditation innebär och hur man utövar en enkel meditation med fokus på andetaget. Vill ni sedan fortsätta finns möjlighet att anpassa meditationen utifrån de förutsättningar som just er arbetsplats har.

Efter introduktionstillfället kan vi forma en meditationskurs utifrån er arbetsplats behov. 

Läs mer och ladda ner vår folder här. 

Våra olika yogaformer

Hathayoga

Syftet med hathayoga är att finna inre lugn genom att balansera energierna. Hathayoga görs  i ett flow och man blir varm och kroppen får anstränga sig. Positionerna kombineras med andningsövningar och olika meditationstekniker för att uppnå balans mellan kropp och sinne. Vi har både lugn hathayoga och fortsättningsgrupper.

Yin yoga

Yin yoga kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet. I yin yogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar.

Medicinsk/Kundalini yoga

Yogan erbjuder enkla redskap som bland annat ger ökad uthållighet, kraft, koncentrationsförmåga, medvetenhet och medkänsla. Enkla kraftfulla övningar som är anpassade utifrån varje deltagares enskilda behov. Kan även göras sittande på stol. Här ligger ett större fokus på att frigöra energi i kroppen för att skapa balans inom oss genom meditation och andningstekniker. Övningarna är oftast enkla att utföra vilket gör kundaliniyoga till en yogaform som passar de flesta.

Stressyoga

Stressyoga utgår från kundaliniyogans tekniker. Övningarna utförs i takt med det långa djupa andetaget eller eldandning. För att hjälpa hjärnan till ro hålls medvetandet koncentrerat. Stressyoga utförs utifrån dina egna förutsättningar. Du behöver ingen tidigare erfarenhet av yoga och kan sätta igång redan idag.

Gravidyoga

Gravidyoga är så mycket mer än bara fysisk träning. Du tränar andning, ditt sinne och avslappning. Tre viktiga faktorer inför din förlossning. Olika yogainriktningar har olika principer för hur olika yogaposer ska anpassas till gravida men alla betonar vikten av avslappning och försiktighet för att undvika skador. Under graviditeten händer mycket i kroppen och det är en perfekt tid för att vända blicken inåt. Inte minst är det viktigt inför förlossningen. Gravidyogan fokuserar på den gravida kroppen och på att förbereda dig både fysiskt och psykiskt inför vad som ska komma. 

Barnyoga

I barnyoga får barnen röra på sig, leka, vara kreativa och lära sig enkla verktyg som de kan använda sig av för att må bättre i vardagen. Barnyoga är en prestationsfri zon. Det är en tillåtande plats där barnens välbefinnande ökar genom att de får leka, lära, lyssna och vara precis som de är.

Senioryoga

Senioryogan är en kurs som vänder sig till alla som fyllt 60 år och uppåt, är sjukskrivna eller av någon anledning behöver ta det lugnare och försiktigare. Senioryogan utövas genom den medicinska yogan som är mjuk och anpassningsbar med alternativa verktyg för att få bästa resultat. Tex använder vi kuddar, filtar. Vi kommer att andas, träna fysiskt, meditera och slappna av.