Pusta ut och lär dig chilla, för dig mellan 13-16 år

Pusta ut och lär dig chilla, för dig mellan 13-16 år

Hälsa & välbefinnande

Balansera din vardag med yoga. Det kan vara tufft att vara ung idag. Gruppen ungdomar som vittnar om en tillvaro med höga krav på prestation, både i skolan och på fritiden, växer. Vissa blir spända och trötta, andra drabbas av smärtor i nacke, axlar eller rygg och andra av återkommande huvudvärk. Koncentrationssvårigheter och minskad lust för exempelvis skolarbete och socialt umgänge är vanligt. Även psykisk ohälsa ökar.

Att våga ta plats, att lita på sin kropp och få självförtroende: de positiva effekterna av yoga är flera. Du kan öka din koncentration, hantera känslor som stress, oro och ångest, sova bättre och möta svårigheter. Yogan lägger grunden för kroppskännedom, rörlighet, balans och styrka, ökad förmåga till ett inre lugn och koncentration. Yoga är en process som börjar med att utveckla dig själv och en strävan efter att upptäcka din egen potential, vilket också kommer att påverka andra. Var nyfiken och se vad du upptäcker! Du får verktyg att möta livet med alla dessa utmaningar.

Förkunskaper:
Inga förkunskaper krävs. Passar bra för nybörjare.

Kursledare:
Angelika är fysioterapeut och utbildad Vinyasa yoga lärare hos Raja Yoga i Lund. Angelika har också kompletterat med Yinyoga och reser regelbundet till Yoga utbildningar/workshops för vidareutbildning. Med hjälp av yoga vill hon inspirera till ökad medvetet liv, att vara här och nu och att hitta sig själv.

Bra att veta:
Kom gärna i god tid, ta med liggunderlag/yogamatta och en liten filt. Tänk på att du inte äter minst en timma innan yogapasset.
Vid anmälan är det bra om du anger din mailadress, för vidare kontakt. Cirkelstarter är preliminära.
Du får en kallelse till kursen ca en vecka före kursstart. Vi kontaktar dig om något ändras.
Vi reserverar oss för att behöva ställa in cirklar med för få anmälda deltagare.