Samhälle

5:e februari 2020, klockan 16.36

Det var mörkt ute. Solen gick ner tidigt på vintern. Göran hade precis skickat mailet till en av hans kunder när strömmen gick. Datorn gick ner i energisparläge med lägre ljusstyrka. Lamporna i lokalen slocknade och det blev knäpptyst på kontoret där han satt själv. Han stirrade in i datorskärmen medan han hann tänka en stund. Han konstaterade att strömmen faktiskt hade gått. Plötsligt började signalen för VMA, viktigt meddelande till allmänheten, att tjuta utomhus. VMA var inget han hade brytt sig om tidigare men klockan var inte 15.00 och det var inte första måndagen i den månad då VMA ska testas för allmänheten.
Göran visste att vid sådana här lägen skulle man sätta på P4 och lyssna på eventuell krisinformation så han satte på radio-appen i sin mobil. “Ingen anslutning” visades på mobilskärmen. Great! Tänkte han. Lokala WiFi:t hade lagt av. Han aktiverade sin mobildata och gick över till mobilnätet. Han hade sin mobildata inaktiverad då han ville ha koll på sin mobila datatrafik. Men han hade bara Edge vilket gav väldigt låg bandbredd i förhållande till vad han brukar ha och det stod dessutom fortfarande “Ingen anslutning”.
Han försökte ringa hem men signalen gick inte fram. Utanför ljöd sirener från utryckningsfordon som kom allt närmare och VMA fortsatte sitt tjutande. Det var nog bara ett ställverk i närheten som slutade ge ström tänkte han. Men mobilmasterna då? Reservkraften ska räcka åtminstone en halvtimme. Strömmen borde komma tillbaka när som helst tyckte han. Han började packa ihop sin dator och tillbehören för att bege sig hem. Han ville inte vänta tills strömmen kom tillbaka. Han lämnade kvar kaffemuggen. Vem vill stå och diska i mörkret? Fanns det ens vatten i kranen?
Som tur väl var så kunde man öppna dörren inifrån på hans jobb. Larmet var utslaget av strömavbrottet. Ute på gatan var det mörkt men alla köande bilar lyste upp gatorna. Köerna från stan ringlade långa och sirener lät överallt. Butikspersonalen på andra sidan gatan från hans jobb stod ute på gatan. De verkade diskutera med kunder som inte kunde handla där. Han tittade på mobilen och nu var det ingen täckning alls. Fungerade 112? Han var inte behov av hjälp förutom att ta sig hem tyckte han. Han hade några kilometer hem och köerna från stan ringlade längre än vad han orkade köa med bilen eller i en av kollektivtrafikens alla bussar. Han började gå hem i mörkret. Med sig hade han bara sin dator och sin oroliga min.


Kursinnehåll
• Vad var det som hade hänt, finns information tillgänglig?
• Fanns det ström hemma i huset?
• När kommer mobilnätet tillbaka?
• Hur ska man handla när affären inte kan ta betalt?
• Fungerar betalkort?

Detta är bara några frågor som man kan ställa sig i ett sånt här scenario. Vi är sårbara när det mest grundläggande i vår vardag slutar fungera. Om vi är lite förutseende kan vi underlätta för oss själva och vår omgivning när samhällsstörningar uppstår, både i hemmet, på jobbet och när vi är på resande fot.

Vid fem tillfällen kommer du att bekanta dig med begreppet prepping. Vad det innebär och varför det är så viktigt. Vi kommer att gå igenom exempel och diskutera olika scenarion och lösningar. Allt för att du ska få ökad förståelse och insikt i hur du kan förbereda dig själv, din familj och dina vänner på att klara er själv vid en större kris eller samhällsstörning.

Bra att veta
Vi skickar dig en kallelse/faktura före kursstart. Har du uppgett en mejladress skickas kallelsen/fakturan på mejl, annars kommer den med vanlig post.

Vi strävar efter att hålla hög kvalité på våra kurser. Grupperna är små och våra ledare erbjuds kontinuerligt ledarutbildning.