Hälsa & välbefinnande

INNEHÅLL


Vårt välmående påverkas av både det mentala och det kroppsliga. Vi förenar de båda i Qigongens rörelser men också med meditation, som ett ovärderligt verktyg för att nå harmoni och välbefinnande

QiGong - Energipåfyllning!
Med inspiration från denna mångtusenåriga teknik får vi möjlighet att vara mer närvarande i nuet, sänka vår stressnivå, göra våra leder mjukare och öka vår rörlighet. Vi lär oss ett enkelt men vitaliserande och mjukt rörelseprogram som, synkroniserat med vår andning, blir balanserande, fysiskt avslappnande och fyller oss med energi.

Qigongen bygger delvis på TCM:s lära om akupunktursystemet , så kursen ger oss också en inblick i hur detta fungerar och vi pratar om Yin och Yang – Hur balanserar vi de båda?

Meditation
Genom att koppla bort det yttre bruset och låta oss röra vid stillheten ger vi sinnet ett hälsosamt bad. Med daglig meditation ökar vår medvetna närvaro, vi blir mer intuitiva, tänker klarare och kan därmed göra mer medvetna val.
Vi prövar olika meditationsmetoder, så att du kan hitta den metod som passar dig bäst för att hitta en vilsam vakenhet i vardagen.

FÖRKUNSKAP

Inga förkunskaper behövs. De mjuka och långsamma rörelserna passar alla kroppar och du anpassar själv efter behov.

BRA ATT VETA
Höstlov
Kursen gör uppehåll under höstlovet (v 44). Ingen träff den 3 november.
Klädsel
Bekväm klädsel som ej hindrar rörelse. Bekväma inneskor behövs också, då utomhusskor inte är tillåtna i lokalen.
LiggunderlagTill vissa moment behöver du något skönt att ligga på, t.ex. ett liggunderlag eller en yogamatta.

KURSLEDARE
Kursledare är Birgitta Yard, utbildad inom Traditionell Kinesisk Medicin. Hon är cirkelledare sedan många år med inspiration från denna mångtusenåriga kunskap. Därutöver har hon basmedicinsk utbildning och erfarenhet som stresskonsult (Huma Nova).