Hälsa & välbefinnande

Yin yoga gör vi för att landa i våra kroppar och närvaro.

KURSINNEHÅLL
Yin yoga gör vi för att landa i våra kroppar och grunda oss. Vi behöver alla komma ner från våra huvuden och försöka stilla sinnet så gott det går. Detta hjälper yin yogan oss med. Idag är det viktigt att vi kan tänka för att leva och överleva i det samhälle vi skapat. Därför är det extra viktig att också kunna slappna och sluta tänka så vi undviker att hela tiden gå på högvarv. Yin yogan är främst bra för våran fashia. Fashia är kroppen största organ och sträcker sig från under huden ner till våra allra minsta celler. Det finns precis överallt i kroppen, skickar signaler från alla möjliga håll ställen i kroppen och håller våra organ på plats. Tidigare trodde vi att fashia var detsamma som vår bindväv men det är ett eget organ. Det sägs att 90% av den smärta som vi känner i kroppen kommer från just för spänd och orörlig fashia. Därför sitter vi länge i yin yogan för att töja ut fashia för det är ett bra sätt att riktigt komma åt vår fashia. Vi sitter eller ligger gärna upp till 5 minuter i varje position men alltid bara så länge som det känns bra för kroppen. Skulle vi känna oss klara i en position som kommer vi ur den och bara lägger oss ner eller gör någon annat om vi önskar det.

FÖRKUNSKAP
Inga alls. Du får gärna ha utövat yoga tidigare eller komma som helt ny. Vi kommer att gå igenom allt under kursens gång och det finns inga krav på att du behöver vara van yogautövare utan det räcker att du är nyfiken och villig att prova.

KURSLEDARE
Viktoria Holdts är yoga lärare inom Hatha och Yin yoga och gick sin utbildning på Axelssons gymnastiska institut i Stockholm. Hon är även utbildad massör och har läst kinesisk medicin och akupressur för att komplettera massage.

VIKTIG INFORMATION
Ta med egen yoga matta. Kom i bekväma kläder så du kan röra dig lätt och bli varm eller svettas i.