Hälsa & välbefinnande

Kursen sker via Zoom på distans och ledaren skickar ut länk till deltagarna via E-post. Det är därför viktigt att du lämnar korrekt E-post vid anmälan.

Passar bra för nybörjare av alla åldrar, en utökad qigong.

Tai chi för bättre balans bas (TCA) är en sekvens av 6 rörelser med sidosteg – som görs först åt ena hållet och upprepas sedan åt det andra, aldrig med sparkar eller stående på ett ben.
Det är överföringen av kroppsvikten i dessa långsamma rörelser som ger oss bättre balans vid regelbunden träning. Energiåtgången är ungefär som att gå en promenad.
Denna korta sekvens ger en bra grund att bygga vidare på.
Fortsättning finns för den som vill träna vidare.
Efter ca åtta lektioner kompletterad med träning några gånger i veckan upplever många bättre balans.

Denna träningsform går att ta med sig överallt utan att behöva någon utrustning. De rörelser man lärt sig, äger man och kan tränas närsomhelst varsomhelst, allra helst utomhus vid bra väder eller till skön avkopplande musik.
Denna tai chi rekommenderas av flera hälsomyndigheter runtom i världen, både för bättre balans och för den som lider av ledvärk och vanligtvis lärs ut endast av sjukgymnaster i Sverige.

Vi tar det långsamt med en rörelse i taget, upprepar alltid från början innan en ny rörelse läggs till.
Ledaren skickar ut hjälpmedel i form av beskrivning av rörelserna samt YouTube-videos att följa efter. Vi presterar mer, får bättre balans och koncentrerar oss bättre samtidigt som kroppens motståndskraft stärks.

Tai Chi kommer ursprungligen från Kina och är en serie bestämda böljande rörelser som utförs långsamt (ultrarapid) och påminner om vatten som flyter i en å – under den lugna ytan strömmar en drivkraft av energi och värme, s.k. "qi" (uttalas "chi").
Det finns tusentals olika stilar som kan sorteras i 3 kategorier – kampsport, tävlingsinriktad, hälsoinriktad.
Vanligaste idag är de hälsoinriktade stilarna.

Frågor ställs direkt till ledaren: myralehmann@outlook.com eller 0705-49 36 02