Hälsa & välbefinnande

Passar bra för nybörjare av alla åldrar, en utvecklad qigong.

Tai chi för bättre balans bas (heter TCA hos en sjukgymnast) är en sekvens av 6 rörelser med sidosteg – som görs först åt ena hållet och upprepas sedan åt det andra, aldrig med sparkar eller stående på ett ben. Det är överföringen av kroppsvikten i dessa långsamma rörelser som ger oss bättre balans vid regelbunden träning. Energiåtgången är ungefär som at gå en promenad. Denna korta sekvens ger en bra grund att bygga vidare på. Fortsättning finns för den som vill träna vidare.

Efter ca åtta lektioner kompletterad med träning några gånger i veckan upplever många bättre balans.

Denna träningsform går att ta med sig överallt utan att behöva någon utrustning. De rörelser man lärt sig, äger man och kan tränas närsomhelst varsomhelst, allra helst utomhus vid bra väder eller till skön avkopplande musik. Tai chi rekommenderas av flera hälsomyndigheter runtom i världen, både för bättre balans och för allmänt välbefinnande.

Vi tar det sakta med en rörelse i taget, upprepar alltid från början innan en ny rörelse läggs till. Ledaren skickar ut hjälpmedel i form av beskrivning av rörelserna samt YouTube-videos att följa efter. Vi presterar mer, får bättre balans och koncentrerar oss bättre samtidigt som kroppens motståndskraft stärks.

Tai Chi kommer ursprungligen från Kina och är en serie bestämda böljande rörelser som utförs långsamt (ultrarapid) och påminner om vatten som flyter i en å – under den lugna ytan strömmar en drivkraft av energi och värme, s.k. "qi" (uttalas "chi").

Det finns tusentals olika stilar som kan sorteras i 3 kategorier – kampsport, tävlingsinriktad, hälsoinriktad. Vanligaste idag är de hälsoinriktade stilarna.

Vi tränar en lugn och mild motionsform som passar utmärkt som komplement till promenader.

Hör gärna med din läkare om du har hälsoproblem och undrar om denna motionsform passar dig.

Det är viktigt under träning att vi lyssnar på kroppen och inte gör något som känns obekväm. Det går alltid bra att sätta sig under träningen. Det är ingen tävling – den enda du tävlar mot är dig själv.

Enda utrustning som behövs är sköna kläder som du kan röra dig lätt i samt skor på fötter så att du inte glider. Zoom-uppkoppling och utrymme för att kunna motionera krävs.


Frågor ställs gärna direkt till ledaren: myralehmann@outlook.com eller 0705-49 36 02