Hälsa & välbefinnande

Passar bra för nybörjare av alla åldrar.

Stressförebyggande och stresshantering
Uppnår bättre balans
Ökar välbefinnande
En moderniserad tai chi

Tai chi 24 Formen togs fram på 1950-talet av den kinesiska idrottskommittén som en förenklad tai chi som en övning för massorna. Idag är det den allra vanligaste tai chi-formen i världen och syns i parker i såväl Kina som i många andra delar av världen.

Vi tar de första 6 av de 24 rörelserna och börjar med 5 grundrörelser samt 4 qigong rörelser. Dessa läggs ihop till en fullständig tai chi-sekvens. Det blir sedan lätt att fortsätta lära sig resten av de 24 formen.

Tai chi kallas ofta meditation i rörelse.
Närvarande, även känd som mindfulness tränas samtidigt som kroppen får bättre smidighet och balans.

Denna träningsform går att ta med sig överallt utan att behöva någon utrustning och kan tränas närsomhelst varsomhelst. . Tai chi rekommenderas av flera hälsomyndigheter runtom i världen, både för bättre balans och för allmänt välbefinnande.

Vi övar en rörelse i taget, upprepar alltid från början innan en ny rörelse läggs till. Ledaren skickar ut hjälpmedel i form av beskrivning av rörelserna samt YouTube-videos att följa efter. Vi presterar mer, får bättre balans och koncentrerar oss bättre samtidigt som kroppens motståndskraft stärks.

Denna lugna och milda motionsform som passar utmärkt som komplement till promenader eller andra motionsformer.

Hör gärna med din läkare om du har hälsoproblem och undrar om denna motionsform passar dig.

Det är viktigt under träning att vi lyssnar på kroppen och inte gör något som känns obekväm. Det går alltid bra att sätta sig under träningen. Det är ingen tävling – den enda du tävlar mot är dig själv.

Enda utrustning som behövs är sköna kläder som du kan röra dig lätt i samt skor på fötter så att du inte glider. Zoom-uppkoppling och utrymme för att kunna motionera krävs.

Frågor ställs gärna direkt till ledaren: myralehmann@outlook.com eller 0705-49 36 02