Media & kommunikation

Att skriva lättläst

Kursen ger grundkunskaper
i att skriva texter på lättläst svenska.
Till exempel information om evenemang
eller instruktionsblad.
Den riktar sig främst till dig som jobbar inom LSS-verksamhet,
men är öppen för alla som vill lära sig
skriva texter som är lätta att ta till sig.

Kursinnehåll:

Kursen består av fyra träffar med några veckors mellanrum.
Första gången träffas vi fysiskt. Därefter följer tre digitala träffar.
Träff 1: Vi lär känna varandra lite
och pratar igenom mål och förväntningar.
Vi har en teoretisk genomgång
om att skriva enkla texter, och om hur läsprocessen fungerar.
Till träffarna 2-4 får deltagarna i läxa att arbeta
med en egen text eller en övningstext.
Vid varje träff går man tillsammans igenom texterna.
Vad har varit lätt, svårt, roligt, utmanande?
Vi går igenom klarspråksreglerna och reglerna för att skriva lättläst
svenska.

Kursledare
Karin Forsell, språkvårdare på Begripsam,
med lång erfarenhet att leda kurser
i att skriva lättläst, även digitalt.

Kursdatum
Fyra tisdagar med start 5/10 kl 9.00-11.15,
Därefter 19/10, 9/11, 23/11 kl. 9.00-10.30.

Bra att veta
Vi skickar en kallelse och faktura före kursstart.

Har ni frågor?
Kontakta gärna Eli Åhman Owetz
på eli.ahman@sv.se eller ring 08-679 03 00.