Mat & dryck

Du lär dig fermentera grönsaker, göra kimchi och brygga kombucha.

Fermentering av grönsaker är en gammal konserveringsmetod och är som ett hantverk. Det bygger på kunskap, övning, övning, övning och en stor portion tålamod då biologiska processer tar tid - vi visar dig hur.

Kursledare Maj Östberg Rundquist lär dig om sambandet mellan vår tarmbakterieflora och de så kallade välfärdssjukdomar som är vanliga idag. Tarmbakteriernas betydelse för hälsan är det allra senaste inom hälsoforskningen. På bara några veckor kan man förbättra sin tarmflora genom att bland annat lägga till mjölksyrade grönsaker och fibrer.

Kursen innehåller korta teoripass blandade med praktiskt arbete. Fokus kommer att ligga på mjölksyrning av säsongens grönsaker, göra kimchi och kombucha. Du får också provsmaka olika syrade produkter.

Du kommer få med dig tre burkar med spännande innehåll som du får vårda hemma efter kursen. Ingredienser, burkar och provsmakning ingår i priset.

Hälsovinster med att äta fermenterad mat
• Din kropp tar upp fler vitaminer och mineraler
• Du stärker ditt immunförsvar
• Du håller dig mätt längre och kan undvika att småäta

Du lär dig
• Lämpliga grönsaker för fermentering
• Biologiska processer
• Syrning
• Kryddning
• Att ha tålamod

Kursledare
Maj Östberg Rundquist är fil kand i måltidsekologi, kostrådgivare samt har skrivit boken "Bli sockersmart!".
Alla våra kursledare är erfarna, engagerade och uppdateras kontinuerligt genom SV utbildningsprogram.

Bra att veta
Vi skickar kallelse/faktura via e-post inför kursstarten.