Gravidyoga med mindfulness

Gravidyoga med mindfulness

Hälsa & välbefinnande

Välkommen till en kurs som har specialutvecklats för Dig som är gravid.

Under åtta onsdagar får Du tillsammans med andra som väntar barn inte bara lära en metod utan verkligen tid att utöva och tillägna Dig värdefulla övningar hämtade ur klassisk yogatradition.

Stor betoning ligger på andning och avspänning genomsyrad av mindfulness. Fysiska rörelser och ställningar finns naturligtvis också med för att lindra graviditetsbesvär, t e x rygg- och hållningsyoga, bäckenbottenträning m.m.

+++++++++++++++++++++

Ur kursinnehållet:

Olika avspänningstekniker.

Fysiska övningar som visat sig användbara för gravida där rörelser och ställningar ökar kroppsmedvetandet, tar bort stelhet och spänningar men också lämpliga övningar för "vanliga" graviditetsbesvär.

Bäckenbottenträning.

Andningsövningar.

Förhållningssätt, t ex till förlossningssmärta

+++++++++++++++++++++

Lena Nilsson har 35-års erfarenhet som yoga- och meditationsutövare. 22 år som yogalärare och mer än 10 år med mindfulness. Diplom från Bihar School of Yoga Nordindien 1995, Mandala Yoga Ashram 1997, Center for Mindfulness Massachusetts 2007 och 2009 samt Institut för Medicinsk Yoga 2013.

Driver Uppsala Mindfulness & Yogainstitut, Modern Friskvård i beprövad tradition sedan 1996 och har varit cirkelledare på SV i mer än 15 år.

Lena har genom åren undervisat i yoga och meditation på många stora arbetsplatser i hela Mälardalen, gravida kvinnor, friskvård för anhöriga och psykisk ohälsa. Har ett långvarigt samarbete med organisationer inom handikapprörelsen både neuroförbundet och hörselskadades riksförbund. Har också ett nära samarbete med Mandala Yoga Ashram i Wales ett retreatcenter i Sydvästra Wales.

Välkommen på kurs med kompetens och kvalité där Du blir sedd med djupa rötter i klassisk, medicinsk yoga och mindfulness.

Kontakta Lena Nilsson direkt via mail lena@uppsalamindfulnessyoga.se eller telefon 0704498741 för frågor om kursen samt eventuell frånvaro när kursen startat.