Hälsa & välbefinnande

Att träning är bra för vår kropp och vårt välmående vet vi men hur gör vi för att komma igång? Hur ska vi röra på oss när vi har smärta i muskler och senor? Hur hänger träning och hälsa egentligen ihop?

Innehåll
Vi har bjudit in Carl Dinges från Mälardalens Massageterapi & Rehab för att berätta mer om detta under ett antal föreläsningar och kurser. Carl är medicinsk massageterapeut liksom stabilitets- och rörlighetstränare och han kommer på ett personligt sätt inspirera oss till en mer aktiv vardag och ge oss enkla tips på hur man kommer igång och hur man vidmakthåller sin träning. Under föreläsningarna lär vi oss också om vanliga sjukdomar samt relevant motionsform och nivå på träning beroende på var i livet vi befinner oss.

Upplägg
Detta är startskottet på flera föreläsningar och kurser inom området, kom vid ett eller flera tillfällen. Nedan ser ni innehåll och datum på de olika föreläsningarna.

30/9 - Enkel fysiologi och psykologi
Vi går igenom hur vi lär in beteenden avseende hälsa och kort om hur kroppen fungerar. Hur tar vi upp mat? Tar vi upp all mat vi äter? Hur kommer det sig att jag alltid går till kylskåpet om jag har tråkigt, dvs. vad upprätthåller ett sämre beteende? Och varför är beteenden svåra att ändra?

28/10 - Hur kommer jag igång?
Hur kommer jag igång med en livsstilsförändring? Hur börjar jag träna och hur börjar jag äta mer hälsosamt?

25/11 - Träning för den stillasittande som vill komma igång.
Vilka delar behöver jag tänka på? Rörlighetsträning, styrketräning och konditionsträning. Vad behöver jag tänka på att få in i ett träningspass? Hur ofta och hur länge behöver jag träna för att må bra?

7/1 - Stabiliseringsträning (styrketräning). Vad behöver man tänka på? Vilka övningar ska jag göra? Vad händer om jag gör fel? Kan jag se fördelar i vardagslivet?

24/2 - Konditionsträning. Måste man springa för att få bra kondition? Om jag vill bli bra på det jag gör, hur ska jag tänka då? Vilka effekter i kroppen kan man se om man tränar konditionsträning? Specifika effekter och generella effekter.

30/3 - Hur motiverar jag mig i praktiken?
Belöningar måste komma fort och nära inpå. Vad är bra belöning och vad är en sämre belöning? Hur sätter man upp mål? Vad är ett bra mål? Vad gör jag om det börjar göra ont eller om det börjar bli motigt att träna?

Bra att veta
Begränsat antal platser.

Ledaren
Carl Dinges, medicinsk massageterapeut som driver kliniken Mälardalens Massageterapi & Rehab.

Anmälningsinformation
Anmäl dig direkt här på hemsidan (knappen märkt "ANMÄLAN").

För mer information kontakta:
För anmälan eller mer information är Ni varmt välkomna att kontakta oss på 0171 - 310 52 eller via vår info-mejl: enkoping@sv.se