Hälsa & välbefinnande

Under graviditeten händer mycket i kroppen och sinnet, och det kan vara en bra tid att vända blicken inåt och lära sig att lyssna till sin kropp. Särskilt viktigt inför förlossningen! Gravidyoga förbereder både din kropp och ditt sinne inför förlossningsarbetet och många yogapositioner kan också användas som förlossningsställningar.
Det viktigaste under en graviditet är att lyssna på din kropp. Pressa aldrig fram något och vill kroppen vila så ska du göra det. Fokusera på att underhålla, sakta ner, finna lugn och känna in. Yogan kan anpassas helt och hållet efter din dagsform och fysiska förutsättningar. Känn efter vad du behöver och släpp alla krav på prestation. Ta chansen att lära känna dig själv och din bebis, inifrån och ut!
Tänk också på att kroppen blir “uppmjukad” inifrån under en graviditet, då hormonet relaxin gör vävnader och ligament i kroppen mjukare. Vissa kvinnor får en större dos relaxin, vilket gör att man blir lösare i fogarna. Det här är positivt inför förlossningen, men var försiktig så du inte översträcker dig och får skador som visar sig senare i livet.
Yoga och träning för gravida och nyblivna mammor
Det är väldigt individuellt vad man orkar och klarar av som gravid och nyförlöst. därför flera olika klasser och träningsprogram med olika intensitet och inriktningar för gravida och nyblivna mammor

kursen som hjälper dig att stärka kropp och sinne under graviditet och förlossning. Månad för månad under din resa får du specialanpassade gravidyogapass med vår yogalärare, varvade med tips.

Gravidyoga kan hjälpa dig att:
• Få mer energi.
• Hantera oro, rädsla, ångest inför förlossning.
• Minska och underlätta vanliga gravidåkommor.
• Förbereda dig inför förlossning och hantera förlossningen på bästa sätt.
• Slappna av.
• Behålla rörlighet i kroppen.
• Sova bättre.
• Öka ditt välmående under graviditeten.
• Öka din kroppsmedvetenhet.
• Stärka bandet mellan dig och barnet i din mage.
• Snabbare återhämta dig efter din förlossning.

Bra att veta:
Använd mjuka kläder och liggunderlag, helst yoga matta.
Kursen sker via Zoom. Länk skickas ut någon dag innan första träffen.

Ledare:
Natasja är utbildad Yoga instruktör och godkänd ledare inom Studieförbundet Vuxenskolan.