Mat & dryck

Varje-Dag-Vegan är en kreativt utformad kurs för dig som är nyfiken på veganmat och vill ha en bra bas för att själv kunna experimentera vidare. Kursen ger överblick och nyckelinsikter i det veganska köket, liksom kunskaper om grundläggande metoder och några smarta knep.

Träff 1, 19 mars
Pålägg, sås, majonnäs och ost
Bröd med pålägg är inte att underskatta. Det kan utgöra en fullgod mättande måltid. Färdiga veganpålägg är inte alltid så lättillgängliga, billiga eller goda. Vi går igenom några färdiga produkter som du kanske inte känner till och vi tillverkar några egna som du definitivt kommer att anamma! Vi testar även att göra några enkla såser - varma som kalla, majonnäs och dressing. Men först av allt så gör vi en enkel ost, en av de många veganska ostar som du kan göra själv!

Såser fryses undan för senare användning och vi äter bröd med våra pålägg och en enkel sallad med dressing.

Allergenupplysning: Vi undviker nötter men soja och jordnötter kan förekomma i rinnande form och i tofu, även kokos i form av kräm. Det finns alternativ som inte innehåller några av dessa ingredienser också.

Träff 2, 2 april
Gräsmyten och indonesisk supermat
Det finns de som fortfarande tror att det är lite roligt att prata om vegankost som gräs. Personer som inte för ett ögonblick skulle kunna tro att många topp-idrottare och världens starkaste människa 2018 är veganer. Personer som tror att veganer dör i förtid av proteinbrist. Under det här kurstillfället riskerar du att få en proteinchock. Du får lära dig att göra snabba och enkla biffar, även det veganskt sega och köttiga. Du blir även invigd i den mystiska tempeh-hemligheten strax innan den slår igenom lika stort i Sverige som i Indonesien, där den sedan århundranden är norm.

Vi gör bland annat en stabbig gryta, skinka och olika biffar, som smakas av med lingonsylt, morot och potatis.

Allergenupplysning: Det kan förekomma jordnötssmör och soja i rinnande form samt tofu. Vi kommer att tala om nötter men inte använda oss av sådana. Det finns alternativ som inte innehåller några av dessa ingredienser också.

Träff 3, 16 april
Råkost - Raw food
Kanske har du fått för dig att det är för svårt och tidskrävande? För trist? Enbart nötbaserat? Gräsmat? Eller att maten ger dålig mättnad? Kanske är det just namnet på svenska - råkost, som gör det mindre lockande? Det kan visa sig vara tvärtom, vilket detta moment ser som sin utmaning. Inom Råkost-traditionen handlar det om grundråvaror utan hemliga e-medel och dylikt, där målet är att behålla näringsvärdet i livsmedel genom att äta det i rå form eller med upphettning under ca 42 grader.

Vi kommer att göra en kaka som på ytan skulle kunna ses som efterrätt, men som kan komma att tävla på din önskelista som det mest populära målet att äta både till frukost, lunch eller middag!
På menyn står även Vietnamesiska vårrullar och lite mer ändå om vi hinner och mäktar med.

Allergenupplysning: färska frukter, mandlar, frön, kokos och kärnor, men inga nötter annat än i teorin.

Kort presentation av kursledaren
Alexander Svartvatten är en av Umeås mest välkända veganer och är vegan sedan mer än 20 år. Med tiden har han lärt sig en hel del knep och även mindre knåpiga kunskaper som han gärna delar med sig av. Alexander driver sedan 2015 företaget Hoj-O-Mat, som skapar och säljer färdiga veganprodukter som tempeh och olika pålägg, tar cateringuppdrag och lagar cyklar. Sommartid opererar han även ett mobilt cykelcafé, populärt kallat Hojomaten. Under senare år har Alexander tagit initiativ till och arrangerat Den STORA cykelfesten och Den STORA Burgarfesten, samt varit projektledare för Survival Kit Festival under kulturhuvudstadsåret 2014.

Allergener
Maten som lagas är helt fri från animalier. Det kan förekomma, sojaprotein, mandlar och jordnötter, men det finns alltid flera rätter/tillbehör som inte innehåller dessa allergener.
En del av maten innehåller gluten. Inga nötter. Har du frågor eller funderingar om detta, höra av dig till Susanne Hjort (kontaktuppgifter nedan).

Kursmaterial
Tillkommer kostnad 150 kr för ingredienser.

Bra att veta
Maten som lagas varje gång kommer också att ätas under kursträffarna, men om du kommer direkt från jobbet kan du behöva något att stilla den värsta hungern med. Kallelse skickas senast en vecka innan kursstart.

Frågor
susanne.hjort@sv.se
090-125585 / 072- 595 49 24