Pressmeddelande: Efter SRs granskning om hemtjänsten: Hur går vi vidare?

Efter Sveriges Radios granskning som visar att Västernorrlands kommuner gör det möjligt att välja bort hemtjänstpersonal med utländsk bakgrund tar Studieförbundet Vuxenskolan (SV) nästa steg. I augusti ordnar SV ett
fördjupande samtal i Västernorrland för att öka kunskap och motverka
utanförskap. "För oss som folkbildare är det viktigt att fånga upp
situationer där det behövs kunskap och fördjupning" säger Lena Engberg, avdelningschef, Studieförbundet Vuxenskolan i Västernorrland.

Kan vårdtagare bestämma vilken hemtjänstpersonal som ska jobba i deras hem eller inte? Var går gränsen mellan egenmakt och vardagsrasism? Hur kan hemtjänstens verksamhet säkras från diskriminering, rasism och utanförskap? Hur går vi vidare? Det är några av frågorna som kommer att tas upp när Studieförbundet Vuxenskolan bjuder in till samtal.

-Vi vill bidra i det viktiga arbetet mot utanförskap genom en nyanserad dialog. Därför kommer vi att bjuda in till ett samtal för att bredda perspektiven. För oss som folkbildare är det viktigt att fånga upp situationer där det behövs kunskap och fördjupning, säger Lena Engberg, avdelningschef SV Västernorrland.

- Jag blev förvåndad när jag hörde granskningen om hemtjänsten. Jag känner också med alla inom hemtjänsten som kan tycka att skugga faller över en annars
på många sätt enastående verksamhet, säger Lena Engberg.

Nina Larsson, förbundschef Studieförbundet Vuxenskolan, kommer att hålla
i samtalet. Mer info om deltagare, lokal med mera kommer längre fram.

Kontakt: Matilda Asp, kommunikatör, telefon 08-587 686 83 och mobil 070-855 30 83
För mer info kontakta: Studieförbundet Vuxenskolan Västernorrland 020-20 20 29.