SV:s stämmoplattform - VoteIT

Vid förbundsstämman kommer en digital stämmoplattform att användas. Handlingarna kommer att publiceras på internet och göras tillgängliga i stämmoplattformen i förväg. Ombud kommer att använda stämmoplattformen för att begära ordet, lägga förslag och rösta. 

Stämmoplattformen används med fördel på ytterligare en platta eller mobiltelefon. Det går också att öppna en ytterligare flik på webbläsaren för att hantera både stämmoplattformen och den digitala sändningen.

I denna guide beskrivs de olika delarna som finns i SV:s digitala stämmoplattform VoteIT. Utbildningar kommer att erbjudas under v. 18 & 19.

VoteIT är en förening som SV är medlemmar i och som tillsammans med föreningens andra medlemmar gemensamt bidrar till utveckling av systemet.

För att få bästa funktionalitet använd webbläsarna Chrome eller Microsoft Edge. Webbläsaren Explorer fungerar inte.

Mejlet skickades ut den 30/4-21 mitt på dagen. Avsändaren är SV VoteIT <noreply@mailout.voteit.se>. Har du inte fått det, börja med att kolla i din skräppost. Hör gärna av dig vid frågor. 

Länken till Zoom-mötet kommer att skickas ut per mejl till alla ombud torsdag 20e maj.

Användarguide för SV:s mötesplattform - VoteIT

Behörighet och inloggning

Om du är ombud har du fått en inbjudan via mejlen till mötet. Använd länken i den informationen för att logga in. Logga in eller skapa ett nytt konto med den e-postadress som inbjudan kom till. Vilken behörighet du har i mötet är kopplat till din e-postadress.

Registrera
Har du inte ett konto på VoteIT sedan tidigare så kan du registrera ett konto via länken på sv.voteit.se uppe till höger. För att få rätt behörighet till mötet är det viktigt att du använder dig av den e-postadress som du fick inbjudan till. Du får ett bekräftelsemail skickat till din angivna e-postadress med en länk som aktiverar ditt konto.

Återställa lösenord
Har du glöm bort ditt lösenord kan du klicka på logga in och i rutan som kommer upp finns en länk som leder till lösenordsåterställning. Du får ett mail till din registrerade e-postadress med en länk för att skapa nytt lösenord. 

Hitta till mötet
När du loggat in på VoteIT så ser du de möten du har tillgång till, till höger på sidan. Klicka på mötesnamnet för att komma in i själva mötet. Om du vill komma tillbaka till förstasidan på VoteIT kan du alltid klicka på VoteIT-loggan i vänstra hörnet. Vill du komma till startsidan för mötet klickar du på mötesnamnet uppe till vänster. 

Mötet

Mötesplattformen kommer att användas inför och under förbundsstämman. I mötesplattformen finns handlingarna tillgängliga i förväg. Ombuden kommer att använda mötesplattformen för att diskutera, ställa frågor, lägga förslag, begära ordet och rösta.

Dagordningspunkter

Under Kommande så finns alla dagordningspunkter som ska behandlas på mötet. Klicka på den punkt du vill titta på. Under respektive punkt finns det underlag som berör punkten, som film, text eller länk till dokument.

När mötet startar, flyttas en dagordningspunkt i taget upp till Pågående när den behandlas.

När beslut är fattat flyttas den ner till Avslutad, men du kan gå tillbaka och läsa så väl förslag, diskussioner som besluten.

 

Diskutera

När du klickat på en dagordningspunkt, kommer du först se informationen för punkten. Under den texten kommer du se två spalter. I den till vänster kan du lägga förslag och i den till höger kan du skriva diskussionsinlägg. Du kan även klicka på kommentera på ett förslag för att kommentera ett enskilt förslag. Var noga med att om du vill lägga ett nytt förslag så ska det läggas i spalten för förslag, inte som diskussion.

 

Lägga förslag

Du kan lägga ett nytt förslag till dagordningspunkten genom att klicka på den blåa knappen Lägg till förslag. Du kan också föreslå ändringar på redan lagda förslag genom att klicka på den så kallade hash-taggen för förslaget (se bild).

  • Tänk på att formulera tydliga att-satser som mötet kan välja att bifalla eller avslå.
  • Om du vill ha med ett argument för ditt förslag så lägger du det som en kommentar/diskussionsinlägg efter att du lagt förslaget.
  • Lägg gärna dina förslag så tidigt som möjligt i processen så att de andra ombuden har tid att ta ställning.

 

Hash-taggar
Alla förslag får en så kallade hash-tag (#xxx). Genom att klicka på hash-tagen får du upp bara det som rör just det förslaget, både diskussionsinlägg och förslag. På samma sätt kan du klicka på din egen hash-tag (#namn…) för att se alla dina förslag och inlägg. 

Omröstningar
Under respektive dagordningspunkt finner du de omröstningar som nu är pågående. Du kan också gå direkt till Omröstningar i menyn ovanför.

Nedanför omröstningarna ser du förslagen du har att ta ställning till, om du vill läsa på mer. 

Rösta genom att klicka på den gröna "rösta"-knappen under respektive omröstning. Fram tills att mötesordförande har avslutat omröstningen kan du ändra din röst.

Sätta upp sig på talarlistan
Under i princip varje dagordningspunkt finns en talalista du kan sätta upp dig på. Du kan också stryka dig från talarlistan om du ändrar dig.

Privata anteckningar
Om du klickar på knappnålen så får du upp ett fönster som där du kan klicka i hur du vill rösta i just denna fråga. Du kan även göra en anteckning som du när det är dags för beslut kan klicka upp och läsa. Anteckningsfunktionen ger dig möjlighet att göra en egen beslutsplanering i god tid innan mötet. Det är bara du som kan se dina anteckningar.