Lättläst version saknas
Tillbaka

Lättläst - Du skulle sagt så här, ministern!

Ylva Bjelle lär politiker att prata och skriva så alla förstår. 

 

Ylva Bjelle har skrivit manus till en utbildning där politiker lär sig lättläst. 

Det är Studieförbundet Vuxenskolan som anordnar utbildningen på internet. 

 

Ylva och personer från Vuxenskolan åkte till Almedalen.  

Där träffas många politiker varje sommar. 

 

De frågade politikerna om det går att prata så att fler förstår. 

 

-Mycket kan sägas mycket enklare än det politikerspråk som vi alla har hört., säger Ylva. 

 

Inför förra valet 2014 drev SV kampanjen Mitt val.  

De flesta med intellektuell funktionsnedsättning röstar inte, 

Trots att det är deras rättighet. 

 

KjellStjernholm  jobbar på Vuxenskolan.  

Han  tog kontakt med Ylva inför årets kampanj Bli en lättläst politiker.  

 

Ylva är både journalist och har jobbat med kända politiker tidigare.  

Till exempel Alf Svensson, som förut var partiledare i Kristdemokraterna  

Hon har jobbat på både TV4 och Sveriges radio. 

 

Många kvällar har Ylva antecknat svåra saker som politiker sagt i nyheterna. 

I Almedalen i somras fick några av politikerna svara på vad de egentligen menade. 

SV-medarbetare och personer med funktionsnedsättning gick ut på gatorna med plakat med sånt de sagt och träffade politiker. 

-Morgan Johansson är justitie- och integrationsminister. 
Han blev ställd när han först trodde att han inte alls sagt det vi visade på ett plakat.  

Men det hade han.  

 

Ylva Bjelles kurs Bli en lättläst politiker finns på internet på Studieförbundet Vuxenskolans hemsida.  

 

Tipsformatet 

Bli en lättläst politiker finns på sv.se/lattlastpolitiker 

När Vuxenskolan gör sina kampanjer är tre saker alltid med 
Det vi gör ska vara viktigt.  

Det ska synas för många och de vi möter ska få prova på hur det är. 

Personer med intellektuell funktionsnedsättning ska vara med och i fokus. 

 

Lättläst bearbetning: Kjell Stjernholm  

Foto: Ylva Bjelle