Vad är funktionsrätt och hur arbetar vi med funktionsrätt

Funktionsrätt handlar om att alla ska kunna delta fullt ut i samhället och ta del av sina rättigheter – oavsett funktionsförmåga. Det gäller både personer med funktionsnedsättning och deras anhöriga. På SV Göteborg arbetar vi för ökad delaktighet i samhälls- och kulturlivet genom deltagarstyrda cirklar och aktiviteter som utgår från deltagarnas intressen och behov. Tillgänglighet och inkludering är en självklar del av allt vi gör. Vi vill skapa meningsfulla mötesplatser där alla kan medverka och bidra.

Vad är funktionsrätt?

Funktionsrätt är ett begrepp som betyder att varje människa har rätt att bestämma över sig själv och att vara fullt delaktig i samhället. Detta är en del av de mänskliga rättigheterna och gäller alla människor oavsett funktionsnedsättning.    


Funktionsrätt är också ett av Studieförbundet Vuxenskolans fyra profilområden. Det innebär att vi genom folkbildningsverksamhet ska arbeta aktivt för att skapa förutsättningar för alla människor att utöva egenmakt och att vara delaktiga i det demokratiska samhället, i ett livslångt lärande och i kulturlivet. 


Vi har valt att kalla SVs profilområde Funktionsrätt. 


Genom att använda begreppet betonar vi rättighetsperspektivet och att det genomsyrar hela vår verksamhet. Personer med funktionsnedsättning ska stå i fokus och mänskliga rättigheter är en självklarhet hos SV.  


Vår verksamhet har en viktig roll när det gäller inkludering i samhällsliv, kulturliv och möjligheten till livslångt lärande. Genom vår pedagogik, kommunikation och bemötande kan vi skapa förutsättningar för en inkluderande folkbildning.

Flera händer samarbetar för att lägga ett pussel på ett trägolv.

Våra värderingar och såhär arbetar vi

Deltagaren i fokus 

Funktionsrätt handlar om att alla ska kunna delta fullt ut i samhället och ta del av sina rättigheter – oavsett funktionsförmåga. Det gäller både personer med funktionsnedsättning och deras anhöriga.

På SV Göteborg arbetar vi för ökad delaktighet i samhälls- och kulturlivet genom deltagarstyrda cirklar och aktiviteter som utgår från deltagarnas intressen och behov.

Tillgänglighet och inkludering är en självklar del av allt vi gör. Vi vill skapa meningsfulla mötesplatser där alla kan medverka och bidra.

Livslångt lärande 

Livslångt lärande innebär fortlöpande utbildning och personlig utveckling som anpassas efter individens specifika behov och förmågor. 

Det handlar om att få tillgång till kunskap och färdigheter genom hela livet, oavsett funktionsnedsättning. Det främjar självständighet, delaktighet i samhället och personlig utveckling. Detta inkluderar inte bara formella utbildningsinstitutioner utan också informellt lärande i vardagen. 

Tillgänglighet och inkludering  

Utbildningsmaterial och lärandemiljöer ska vara tillgängliga för personer med olika typer av funktionsnedsättningar. Detta kan innebära användning av hjälpmedel, anpassade undervisningsmetoder eller att skapa fysiska miljöer som är tillgängliga för alla.

Ett barn kramar ett träd utomhus, men ansiktet är dolt bakom trädstammen.

Våra värderingar och såhär arbetar vi

Rättsliga och politiska ramar 

Nationella och internationella lagar, som Funktionsrättskonventionen betonar rätten till utbildning och livslångt lärande. 

Arbetsliv och personlig utveckling 

Livslångt lärande är inte begränsat till formell utbildning, utan innefattar även fortbildning, arbetsmarknadsinsatser och personlig utveckling. 

Delaktighet i samhället 

Genom tillgång till livslångt lärande kan individen få ökade möjligheter att vara delaktig i samhället. Möjligheten att delta i sociala och kulturella aktiviteter ökar och även förutsättningarna att utöka sin självständighet. 

Det är en rättighet att få utvecklas genom hela livet.  

SV och andra studieförbund spelar en viktig roll för lärandet som en livslång process. 

Flera barns händer ligger staplade på varandra i en gemensam gest utomhus på gräs.