Lättläst
Studieförbundet Vuxenskolan säger
Politiker behöver ta fram lättlästa texter!
Snart är det val.
Den 9 september 2018 är det val.
På valdagen får varje person över 18 år
rösta på det parti
som den personen tycker är bäst.
För att kunna välja
behöver man veta vad de olika partierna tycker.
Då är det bra om politikerna
pratar och skriver
på ett enkelt språk.
Många människor har svårt att förstå
politikernas språk.
En av fyra
har svårt att läsa en artikel i en tidning
och sedan berätta vad de läst.
De behöver information om politik
på lättläst svenska.
Det kan vara personer med funktionsnedsättning
eller
personer som inte är födda i Sverige.
Därför är det mycket viktigt
att de politiska partierna
tar fram information
på lättläst svenska.
Du har rätt att få information
om det viktiga valet.
När staten och kommunerna undersöker viktiga frågor
i sina utredningar,
då är det också viktigt
att presentera resultaten
på lättläst svenska.
Alla utredningar
borde ha en sammanfattning
på lättläst svenska.
Studieförbundet Vuxenskolan vill att:
- De politiska partierna snabbt ska ta fram
information inför valet
på lättläst svenska
2. Regeringen ska ge alla statliga utredningar i uppgift
att göra en sammanfattning
på lättläst svenska.
Hälsingar från Studieförbundet Vuxenskolans förbundsstämma.
Vi samlades i Linköping den 17 juni 2017.