2026-06-25
5 000 kronor till arbetet mot ofrivillig ensamhet
Onsdagen den 24 juni fick vi ta emot 5 000 kronor från "Swedbanks Ägarstiftelse Nya" för vårt arbete med Vardagsrummet – en mötesplats som arbetar för att motverka ofrivillig ensamhet och skapa gemenskap.
Maria Östby, verksamhetsutvecklare, som ligger bakom Vardagsrummet berättar att uppmärksamheten om som en oväntad men glad nyhet.
– Det känns så fint att Vardagsrummet får uppskattning. Det är en mötesplats där människor kan träffas, umgås och delta i aktiviteter utan krav på förkunskaper eller prestation. Vi vill helt enkelt att människor ska mötas, få nya bekantskaper och kanske ett nytt intresse,
På plats för att lämna över den väldigt stora checken var Ida Thorell, huvudman för Swedbanks Ägarstiftelse Nya i Örebro län:
I en tid där många människor känner sig ensamma är det viktigare än någonsin att skapa sammanhang där alla får känna sig sedda, behövda och välkomna. Ofrivillig ensamhet handlar inte bara om att sakna sällskap – det handlar om att sakna tillhörighet. Därför betyder mötesplatser som Vardagsrummet så mycket. Platser där någon märker att du är där, där ditt namn blir ihågkommet och där din närvaro gör skillnad.
SV Örebro län riktar ett varmt tack till Swedbanks Ägarstiftelse Örebro län.
–––
Till vänster i bild sitter Ida och till höger Maria.