Lättläst - Nya hälsokörkortet

Nya Hälsoskörkortet är en studiecirkel om hälsa.
Studiecirkeln är för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Vi hoppas att deltagarna i studiecirkeln
ska hitta sätt att må bättre.

Cirkeln har olika teman om hälsa.
I kursmaterialet finns förklaringar
hur kroppen fungerar
och varför god hälsa är viktigt.

Studiecirkeln har 10 träffar med olika teman
och 5 träffar med fördjupning.

De första 10 träffarna är om:

  • Så funkar kroppen
  • Matens betydelse
  • Bra mat och lagom mängd mat
  • Träning
  • Sov gott
  • Mindre stress i vardagen
  • Vänskap och kärlek
  • Fredagsmys och knytkalas
  • Främmande länder
  • Avslutning

    De 5 träffarna med fördjupning är om:
     
  • Bry dig om dig själv och din kropp
  • Vad händer när du blir äldre?
  • Relationer, sex och preventivmedel
  • Hjärnan vårt kontrollcentrum
  • Vad händer när lagom blir för mycket
     

Bearbetning till lättläst svenska: Ulla Bohman

En person skär röda paprikor på en skärbräda omgiven av olika grönsaker i ett kök.

Kontakta oss för samarbete