Tillbaka

Möt Katarina Cronelid

Studieförbundet Vuxenskolans värld myllrar av människor, kanske är det därför det blir så många spännande möten. Olika slags möten. Men en sak har alla gemensamt – engagemang. Möt Katarina, , verksamhetsutvecklare på SV Halland - en eldsjäl som det sprudlar om!

Katarina, berätta om dig?

Jag är en glad, närvarande, stolt, ibland otålig folkbildare. Jag växte upp i Kungsbacka med en pappa som hade pennan som svärd (journalist) och en mamma som jobbade på en folkhögskola.

Hur länge har du arbetat inom SV?

Sedan 1997, men det verkar både längre på ett sätt, för det har varit de mest innehållsrika arbetsåren jag har haft, och kortare på ett annat sätt - för tiden har bara svischat iväg.

Beskriv en vanlig dag på jobbet?

Det finns ingen vanlig dag på jobbet. Varje morgon vaknar jag med en nyfiken, lite undrande tanke – vad kommer jag att få uppleva för nytt och roligt idag? En ström av möten som berör och berikar är härlig. Människor som kommer hit för att de vill och som har en obändig söklust att skapa nytt tillsammans. Jag älskar mitt jobb och mitt uppdrag – dvs att hjälpa till att skapa mötesplatser för demokratiska processer i olika former.

Vad brinner du för?

Ibland är jag själv ute och håller kurser inom ledarskap och organisationsutveckling. Det är nog det roligaste jag vet. När jag känner mig lugn i min kompetens och bekväm med uppdraget, får jag så mycket energi att jag skulle kunna få en lampa att lysa!

Vad betyder folkbildning för dig? Och hur ser du på dess roll i Sverige nu och framöver?

Folkbildning är det finaste som finns enligt min åsikt. Eftersom det handlar om egenmakt och folkvilja, vilar på fritt och frivilligt så är det verkligen en folkrörelse i tiden. Det är idag en modern rörelse som skapar samhällsengagemang, lyfter fram de som har speciella behov och verkar för allas lika värde.

Om du själv fick välja tre kurser i kursprogrammet, vilka skulle du välja då?

Jag skulle välja något som jag aldrig prövat förut! Kanske Skepparexamen, Vinkunskap och Vävning.