2023-02-14

Jenny Kraftling: "När skolan inte fungerar drabbas inte bara det enskilda barnet, utan hela familjen"

ÖREBRO LÄN: Säg hej till Jenny Kraftling, ny medarbetare på SV Örebro län och projektledare för “Skolprojektet Autism”. En eldsjäl som brinner för allas möjlighet att utvecklas efter sina förmågor, och som blir frustrerad när resurserna inte räcker hela vägen.

När föreningen Autism Örebro, i samverkan med SV Örebro län, sökte en projektledare till det anonymt finansierade projektet “Skolprojektet Autism” kastade Jenny sig på telefonen. När hon såg annonsen på Facebook var det i sista stund, men det var inte för sent och i januari 2023 tillträdde Jenny som projektledare. 


– Mitt uppdrag i projektet består av två huvuddelar. Det ena är att verka som skolombud för Autism Örebro, och det andra är att verka för att förbättra den psykiska hälsan hos barn och unga med autism, berättar Jenny. 


Som skolombud ska Jenny stötta föreningens medlemmar i skolfrågor och verka för kunskapsspridning och påverkansarbete riktat mot politiker och beslutsfattare inom distriktet med fokus på skolsituationen för elever med autism. 


– Då psykisk hälsa är ett väldigt stort område har föreningen beslutat att mitt huvudfokus är insatser som kan förbättra skolan och skolgången för målgruppen. Anledningen är att erfarenhet visar att skolan är den enskilt största gemensamma nämnaren till psykisk ohälsa för barn och unga med autism. När skolan inte fungerar drabbas inte bara det enskilda barnet utan hela familjen, säger Jenny. 


Legitimerad lärare med fokus på de som behöver lite extra stöd

Jenny har jobbat 21 år inom skolan och är i grunden legitimerad lärare i matematik, naturkunskap och marinbiologi. Hon har arbetat både inom grundskola, gymnasieskola, Komvux och folkhögskola. Med åren har hon nischat sig mot elever som har svårt att få skolan att fungera och har de senaste 4 åren har hon arbetat som speciallärare i matematik, och även verkat inom elevhälsan.


Drivkraften, en blandning av allas rätt till utveckling och en frustration över skolans ringa resurser

Jenny brinner för att se barn och unga utvecklas efter sina förmågor och frustreras över skolans små resurser som gör att lärarna sällan räcker till för alla elever som behöver och har rätt till stöd. 


– Jag hoppas kunna påverka i större grad och vara med och förändra så att skolvärden blir mer tillgänglig och en utvecklande plats för alla elever. Skolan ska vara en plats att växa på, oavsett vilka individuella behov man har för att lyckas. 


Varmt välkommen Jenny!

__________


Skolprojektet

Projektet pågår under ett år med möjlighet till förlängning i upp till tre år. Syftet är att öka tillgängligheten i skolan för elever med autism, och på så sätt även öka den psykiska hälsan hos eleverna.