Stöd i skolfrågor

Projektledarna har i uppdrag att agera skolombud där de stöttar familjer som söker råd och stöd i skolfrågor.


De sprider också kunskap och lyfter viktiga frågor till politiker och beslutsfattare i länet, med särskilt fokus på att förbättra skolsituationen för elever med autism.


Vi utbildar nya skolombud

Vi arrangerar skolombudsutbildningar för personer som vill engagera sig i skolfrågor. Utbildningen ger kunskap om skollagen och diskrimineringslagen – med fokus på bristande tillgänglighet, samt hur man som vårdnadshavare kan agera när skolan inte fungerar.


Ett skolombud representerar sin distriktsförening och fungerar som en länk mellan distriktet och Autism Sverige.


I bild: Illustration av en gul skola omgiven av olika saker; böcker, linjal, griffeltavla med mera.

Illustration med skoltema, pratbubblor med frågetecken i centrum, omgiven av skolrelaterade objekt.

Ungdomsgruppen

Tillsammans med en trygg och erfaren cirkelledare träffas ungdomarna regelbundet i en stödjande grupp.


De pratar om teman som är viktiga för dem – som vänskap, socialt umgänge, självkänsla och hur man hanterar svårigheter i vardagen.


Samtalen anpassas efter gruppens behov, och deltagarna får möjlighet att dela erfarenheter med varandra.


Gemensamma aktiviteter

Utöver samtalen planerar gruppen olika aktiviteter tillsammans, utifrån sina egna intressen. Det kan till exempel vara att prova på dans, måla, skapa musik eller andra kreativa uttryck.


Målet är att varje deltagare ska känna sig sedd, delaktig och få möjlighet att växa i sin egen takt – i en miljö där man får vara sig själv.


Plats: Illustration av ungdomar som står vända från kameran, över dem syns en pratbubbla och en tankebubbla.

Sex personer står med ryggen mot kameran och tittar på pratbubblor mot en lila bakgrund.

Caféträffar

Autism Örebro läns medlems- och anhörigcaféträffar håller till i våra lokaler på Fabriksgatan 8, Örebro, vilket hittills varit väldigt uppskattat. Det har bidragit till att minska steget för deltagare från samtalsgrupperna att även delta på caféträffarna.


I bild: I bakgrunden ser du den lokal där cafféträffarna äger rum.

En kaffekopp-ikon i centrum, med en modern café- eller lounge-miljö i bakgrunden.

Samtalsgrupp för mor- och farföräldrar

Som mor- eller farförälder till ett barnbarn med autism spelar man ofta en viktig roll i familjen. Många stöttar i vardagen för att få livspusslet att fungera, men det är inte alltid lätt att veta hur en bäst kan hjälpa till.


Träffa andra i liknande situation

I våra samtalsgrupper får du möjlighet att tillsammans med andra mor- och farföräldrar prata om vad autism kan innebära, hur det påverkar hela familjen och hur du som anhörig kan vara ett stöd – utan att glömma dig själv på vägen.


Det finns stort värde i att få dela erfarenheter, tankar och frågor med andra som befinner sig i en liknande situation.


Tillsammans skapar vi en varm och tillåtande miljö där du kan känna dig mindre ensam och samtidigt få med dig både kunskap, perspektiv och nya sätt att tänka.


Plats: SVs lokaler på Fabriksgatan 8, Örebro.

I bild: I bakgrunden ser du två händer som vilar på varandra.


Två händer vilar på varandra med pratbubblor i en cirkel ovanpå bilden.

Det här är Skolprojektet

Projektet syftar till ökad tillgänglighet i skolan och förbättrad psykisk hälsa hos elever med autism.


I projektet arrangerar vi olika aktiviteter som på olika sätt bidrar till att öka kunskapen och förståelsen kring autism. Både vad gäller den som har autism och personer som är närstående.


Vi arrangerar även aktiviteter som syftar till gemenskap och erfarenhetsutbyte, samt lustfyllda aktiviteter för barn och unga med autism.


Varför behövs Skolprojektet?

Erfarenheten visar att skolan är den enskilt största gemensamma nämnaren till psykisk ohälsa för barn och ungdomar med autism. När skolan inte fungerar drabbas inte enbart det aktuella barnet/ungdomen utan hela familjen.


Att verka för att förbättra den psykiska hälsan hos barn och unga med autism är ett oerhört stort område. Projektets huvudfokus är därför att genomföra insatser som kan förebygga ohälsa. Det gör vi genom att dela våra erfarenheter, arrangera stödverksamhet, och dela tips som kan bidra till att förbättra skolan och skolgången för målgruppen. 


Projektledare

De två projektledarna Cecilia "Cicci" Lindwall och Jenny Kraftling (sjukskriven) som tillsammans driver projektets arbete framåt. Deras uppdrag består av två huvuddelar; att förbättra den psykiska hälsan hos barn och unga med autism, och att arbeta för ökad tillgänglighet i skolan.


Ett projekt i samverkan

Skolprojektet drivs i samverkan mellan Studieförbundet Vuxenskolan Örebro län och föreningen Autism Örebro län.


Projektet startade 2023 tack vare en donation från en stiftelse till föreningen Autism Örebro län. I dagsläget finns inget slutdatum för projektet. Anledningen till att det står ett slutdatum högst upp på sidan är på grund av att vårt system för hemsidan kräver ett slutdatum.

Två personer samarbetar vid ett bord, med en symbol av ett hjärta och omfamnande armar ovanpå bilden.