Johan Mellander – ledare, musik och digital utveckling
"Att få tillgängliggöra musiken för personer med intellektuell funktionsnedsättning och att deras scenrum ska få vara samma som för oss andra. Det brinner jag lite extra för.”
Jag studerade musik och media och skulle ha en lång praktik när jag kom i kontakt med studieförbundet Bilda och fick därmed en bild av folkbildningen. När skolan sen var slut så kom jag i kontakt med Studieförbundet Vuxenskolan genom en kultursatsning och sen dess har jag varit anställd.
Nu har jag en roll som ledare inom ramen för Musik, Media och IT. Jag ger stöd till verksamhetsutvecklarna som i sin tur har kontakt med cirkelledarna i vår avdelning. Mycket av det jag gör är inom ramen för våra funktionsrättsfrågor där jag kan vara med och skriva musik, hålla en cirkel eller hitta nya infallsvinklar på verksamheten. Det är en väldigt varierad roll i och med att jag arbetar i en liten avdelning.
Det bästa är att möta människor, det kan vara små tillfällen som när jag får ta en kaffe med en deltagare och utbyta tankar. Men även att jag styr över min egen tid och har möjlighet att anpassa mina arbetsdagar efter min egna vardag och livspussel.
Jag möter många olika typer av människor, kulturer och strukturer i mitt jobb. Oftast är det väldigt härligt men vi har alla väldigt olika behov och att möta allas behov kan ibland vara en utmaning. Här blir det viktigt att ställa rimliga förväntningar på mig själv och göra mitt bästa utifrån det.
Funktionsnedsättnings-frågan är viktig för mig. Allas lika rätt att ta en del av vårt samhälle. Personer med funktionsnedsättning fick exempelvis inte börja rösta fören 1989 och den orättvisan går jag igång på. I det här jobbet så får jag möjlighet att driva den frågan, skapa förutsättningar och jobba med människor med intellektuell funktionsnedsättning. Att få tillgängliggöra musiken för dessa personer och att deras scenrum ska få vara samma som för oss andra. Det brinner jag lite extra för.