Tillbaka

Anna Fredriksson om att hitta sitt eget språk

Till vårterminens sista författarsamtal kom Anna Fredriksson, författare och manusförfattare. Samtalet leddes av Annika Estassy Lovén.

Anna Fredriksson har länge arbetat som manusförfattare och har skrivit manus till en rad kända tv-serier och filmer, bland annat Rederiet, Wallander, Maria Wern, Sprängaren, Pelle Svanslös julkalender och Tjenare Kungen. Hon debuterade som romanförfattare 2011 med Sommarhuset och har sedan gett ut fem till romaner i snabb takt: Lyckostigen, Augustiresan, Tisdagsklubben, Avskedsfesten och nu senast Mellan himmel och hav.

Hennes romaner har fått ett mycket fint mottagande av både recensenter och läsare och har sålt i över 450 000 exemplar.

Anna Fredrikssons nya roman, Mellan himmel och hav, är en familjeskildring som utspelar sig på Österlen, där Anna brukar tillbringa somrarna. Boken är första delen av en trilogi om tre kvinnor från tre olika generationer och problematiserar mor-dotterrelationen.

-Den handlar mycket om skuld, om ens livs största misstag. Går sånt att förlåta?

Anna Fredriksson intresserar sig för relationer och människor som ställs inför olika moraliska dilemman. En av huvudpersonerna är lite över femtio, en ålder Anna finner intressant.

-När man passerat 50 har man gått igenom en del. Man rycker på axlarna för det man varit nervös för tidigare. Man inser att det man vill göra måste man göra nu, det går inte att skjuta upp längre, säger Anna.

Anna berättar att hon skrivit under hela sitt vuxna liv. Hon har dock inte alltid skrivit romaner. Efter att hon läst franska och litteraturvetenskap, halkade hon in som journalist på ett vikariat på Aftonbladet. Där fick hon sedan jobb som reporter och frilansade därefter för olika tidningar. Sedan gick hon några kurser i dramaturgi vid Dramatiska institutet och började jobba som manusförfattare, på SVT till Rederiet på 90-talet.

-Det var en otroligt bra skola, där finns alla möjliga genrer: kriminalhistorier, komedi, drama och kärlek. Man var tvungen att vara kreativ på beställning och klar i tid, något som gjort mig snabbfotad att kunna ändra i handlingen.

Anna beskriver skillnaderna i hur man jobbar med språket när man skriver manus respektive böcker:

-En utmaning när man skriver manus är att gestalta vad folk tänker. Du kan bara skriva det som går att se eller höra på film- eller TV-duken. Som manusförfattare ska man vara stram - som bokförfattare däremot måste du hitta ditt språk.

Hon berättar att hon valde att jobba med tv eftersom hon inte ville bli jämförd med sin pappa som skrev för tidningar men även fackböcker. Hon tilltalades även av det lekfulla i tv-världen.

- Jag växte upp på 70-talet, mina föräldrar var politiskt engagerade och allt var genomsyrat av politik. Jag ville inte ha det här gravallvarliga.

Efter många år i tv-branschen ville hon gå vidare och debuterade som romanförfattare med Sommarhuset 2011.

-Jag ville skriva något som bara var mitt och skriva direkt för mottagaren istället för till en regissör, säger Anna.

Skillnaderna mellan bok- och tv/-film-branschen beskriver hon som stora:

-Tv-världen var en väldigt hård atmosfär, och folk hade massor av åsikter. Alla var så dramatiska där, det kunde verkligen gå hett till. Det är sån skillnad mot bokvärlden, där alla är så snälla. Jag bara njuter! Som bokförfattare däremot måste man stå för det man skrivit. Det finns en viss nervositet i det, menar hon.

Dramaturgin sitter i ryggmärgen sedan tiden som manusförfattare.

-För att bygga upp en spänning krävs att det finns något livsavgörande på spel, och att det finns en risk att personen misslyckas.

Anna berättar att hon brukar planera sina böcker ganska väl men inte alltför detaljerat.

-Planen är en ledstång att hålla sig i, sen får jag skriva om en hel del. Vissa passager skriver jag om cirka 100 gånger, säger hon.

Hennes nästa bok, andra delen i trilogin, väntas komma ut sommaren 2019.