Bygg ditt eget spel

Skärmbild av ett retroinspirerat rymdskjutspel med färgade block och en vit triangel längst ner.

Information

Bygg ditt eget spel

Har du alltid varit nyfiken på programmering men inte vetat var du ska börja? I den här kursen får du en praktisk och rolig introduktion till C# genom att skapa ett eget spel från grunden. Spelet bygger på klassiska arkadfavoriter: du styr ett rymdskepp, skjuter skott och försöker slå ut en hel formation av fiender innan de når marken.
Anmäl dig då med ditt intresse!

Istället för att bara läsa teori får du lära dig programmering på ett konkret och kreativt sätt – varje träff innebär att vi bygger vidare på spelet steg för steg. Du kommer snabbt se hur koden du skriver omvandlas till något som rör sig, reagerar och går att spela på riktigt.

Kursinnehåll & upplägg

Kursen består av 5 träffar på ca 2 timmar. Varje tillfälle börjar med en kort gemensam genomgång och sedan arbetar vi praktiskt i Visual Studio.
När kursen är slut har du inte bara lärt dig grunderna i C#, utan också byggt ett spel som du kan spela själv, visa för andra eller fortsätta utveckla med egna idéer.

Du lär dig grunderna i programmering steg för steg genom att bygga ett eget spel i C#. Vi arbetar praktiskt med:
  1. Start och spelruta – skapa projekt, rita spelaren och spelplanen (variabler och datatyper)
  2. Styrning och skott – flytta rymdskeppet och skjuta uppåt (villkor och loopar)
  3. Fiender – skapa en fiendeformation som rör sig på skärmen (listor)
  4. Kollisioner och poäng – träffa fiender, räkna poäng och avsluta spelet (metoder och enkel objektorientering)
  5. Bonusmoment & felsökning – förbättra spelet med nivåer, färger eller highscore, samt tid för vidare utveckling

Arbetssätt
Varje träff innehåller:
  • Kort gemensam genomgång med exempel
  • Praktiska övningar i kod
  • Bygg vidare på ditt spel steg för steg

Mål

Efter kursen ska du kunna skriva enklare program i C#, förstå grundläggande programmeringslogik och ha byggt ett eget spel som du kan spela och vidareutveckla själv.
Detta är en introduktionskurs till programmering och att bygga spel, en längre fortsättning kommer i vår.

Inga förkunskaper krävs - enbart egen dator!

Tider och Datum

Uppstart onsdag 8e oktober, med uppehåll för höstlovet v.44 och avslut 12e november.
Klockan 16.30-18.30.

Plats

Kursen genomförs i hybridform du kan välja att delta fysiskt i Navestad Community Corner, Ringdansens centrum i Norrköping eller Digitalt via Zoom.

Utbildare

Jag heter Delzar och har länge haft ett stort intresse för spel och programmering. På fritiden bygger jag egna spelprototyper och tycker om att lära mig nya sätt att koda. Till vardags arbetar jag på ett LSS-boende men vid sidan av det undervisar jag i olika kurser där jag gärna delar med mig av min kunskap och erfarenhet. Mitt mål som cirkelledare är att skapa en inspirerande miljö där alla deltagare får möjlighet att utvecklas, ha roligt och känna att de lyckas.

Sista anmälningsdag är 1a oktober

Startdatum:

2025-10-08

Tid:

16:30 - 18:45

Antal tillfällen:

5

Veckodag:

Ons

Lediga platser:

Arrangemangsnr:

45637

Plats:

Portalen Navestad, Ringdansens centrum 1, 60369 Norrköping

Kostnadsfri

Hitta hit

Har du några frågor?

Kontakta SV Östergötland