SV:s lättläst-pris

Böckerna2.jpg

SV har skapat det här priset

för att belöna kvalitet inom lättläst litteratur.

Det är många som behöver lättläst,

och då behövs bra lättlästa böcker!

 

Juryn

Vinnaren utses av en jury.

Han som leder juryn heter Per Lodenius.

Han är politiker i riksdagen,

och har suttit i SVs styrelse förut.

De andra som är med i juryn heter:

Pernilla Glaser

Olle Josephson

Intisar Mahmood

Quinten Moody

Robin Nolblad

 

Föreslå en bok

Vill du föreslå en bok som du tycker borde få priset nästa gång?

Då behöver du först kolla två saker:
1. Att det är en lättläst bok.

Det brukar stå Lättläst på omslaget när den är det.

2. Att boken inte är mer än två år gammal.

Sen kan du föreslå boken.

Skicka ett mail till juryns sekreterare:
lattlast@sv.se
Skriv ”Lättläst-priset” som ämne.

 

Årtes vinnare Åsa Storck!

Motiveringen lyder enligt följande:  ”Kramar och brev händer här och nu. Det finns en stor igenkänning i en situation som kan vara av avgörande betydelse i livet. Vi känner med Simon, hans problem och relationer. Det är skickligt att kunna berätta så mycket i en så kort text. Att göra det med det enklaste språket är kärnan i lättläst och att nå läsarna där de befinner sig. Kramar och brev är en finurlig och överraskande historia fast den hör till vardagen. Det finns en smart krok som driver berättelsen genom hela boken. Vad betyder det egentligen när man skriver ”kram”. Därtill vill juryn gärna framhålla den höga kvalitén på illustratören Fredrika Ottossons bilder.” 

Läs mer HÄR.

 

Titta på vårt panelsamtal från Bokmässan 2020.

ur.png

Befrias från ett liv utan läsning. Litteraturen är en bärare av det demokratiska samtalet och alla har rätt att delta. Ett samtal om hur vi kan säkra allas rätt till information och allas möjlighet att delta i det demokratiska samtalet med Åsa Storck, vinnare av Sveriges litteraturpris för lättläst, jurymedlemmen Quinten Moody, Ulrika Heie, Studieförbundet Vuxenskolan, och riksdagsledamoten Christer Nylander (L). Moderator är Carl-Martin Vikingsson. Inspelat den 25 september 2020 på Fotografiska i Stockholm. Arrangör: Studieförbundet Vuxenskolan.

Se samtalet HÄR.