SV:s lättläst-pris

Böckerna2.jpg

SV har skapat det här priset

för att belöna kvalitet inom lättläst litteratur.

Det är många som behöver lättläst,

och då behövs bra lättlästa böcker!

 

Juryn

Vinnaren utses av en jury.

Han som leder juryn heter Per Lodenius.

Han är politiker i riksdagen,

och har suttit i SVs styrelse förut.

De andra som är med i juryn heter:

Pernilla Glaser

Olle Josephson

Intisar Mahmood

Quinten Moody

Robin Nolblad

 

Föreslå en bok

Vill du föreslå en bok som du tycker borde få priset nästa gång?

Då behöver du först kolla två saker:
1. Att det är en lättläst bok.

Det brukar stå Lättläst på omslaget när den är det.

2. Att boken inte är mer än ett år gammal.

Sen kan du föreslå boken. Skicka ett mail till juryns sekreterare:
kjell.stjernholm@sv.se
Skriv ”Lättläst-priset” som ämne.

Prisutdelning
I år delas priset ut för första gången.

Det sker på torsdag 24 september kl 14.

Platsen är Kulturhusets litteraturscen.
Tyvärr kan man inte gå till Kulturhuset och titta utan inbjudan.
Du kan se prisutdelningen på internet istället.
Det direktsänds 24 september kl 14 på Studieförbundet Vuxenskolans facebooksida.

Klicka på länken för att komma till direktsändningen!

Finalisterna

Följande böcker gick till final i år:

  • Fakta om Greta Thunberg av Tomas Dömstedt.
  • Finns i sjön av Martin Engberg.
  • När allt förändras av Emma Frey-Skøtt.
  • Hur kär får man bli av Katarina von Bredow, bearbetad av Lina Stoltz.
  • Kramar och brev av Åsa Storck.
  • Nybyggarna av Vilhelm Moberg, bearbetad av Johan Werkmäster.