Kultur och Kvalitet - Lättläst
Föreningen Kultur och Kvalitet arbetar för att kultur
som personer med intellektuella
och neuropsykiatriska funktionsvarianter skapar
ska vara en del av samhällets kultur.
FN:s konvention om rättigheter
för personer med funktionsnedsättning
säger att alla har rätt att vara del av kultur
och att skapa kultur.
Föreningen Kultur och Kvalitet förkortas KoK.
Flera organisationer och personer som gör kultur
är medlemmar i KoK.
Den som tycker att kultur för alla är viktigt
kan vara medlem och ge stöd till arbetet.
Hanna Björklund är konstnär och medlem i KoK.
Hon säger:
”KoK är en förening som ordnar
intressanta konferenser om kultur
där alla får ta plats
och visa vad man är bäst på.
Föreningen ser till att alla får ta plats i samhället.”
Föreningen har funnits sedan år 2014.
KoK arbetar med olika kulturprojekt,
bygger nätverk, gör konferenser
och olika aktiviteter med kultur.
Vi utvecklar idéer som blir olika stora projekt.
Våra konferenser reser runt i Sverige.
KoK hade tillsammans med Hässleholms
kulturhus och Studieförbundet Vuxenskolan
utställningen ”Nya Stjärscott” hösten år 2018.
Över 100 konstnärer i Sverige skickade in bidrag.
Ungefär 35 konstnärer och grupper valdes ut
till utställningen.
När utställningen öppnade kom 500 besökare.
Alla var mycket nöjda med utställningen.
Därför gör vi om ”Nya Stjärnscott” år 2021.
Välkommen att söka!
KoK har också en kulturförmedling för medlemmar.
Där kan medlemmar berätta om kultur de skapar.
Du hittar kulturförmedlingen på internet
www.kulturformedling.se
Vill du bli medlem i KoK?
Klicka här för att komma till KoKs hemsida:
Bearbetning till lättläst svenska: Ulla Bohman