Inga gränser för Cirkus Gränslös - Lättläst
Klas Rudolfsson övar en balanskonst.
Det är repetition i Cirkus Gränslös
i en lokal på Söder i Stockholm.
Klas har varit med i Cirkus Gränslös
sen cirkusen startade år 2000.
Klas mamma trodde cirkus passade honom.
Nu har han varit cirkusartist i 18 år!
Det Klas gör ser svårt ut.
− Men det svåraste är att tänka ut numret, säger Klas.
Klas får idéer till sina nummer
när han lyssnar på musik.
Han vill att folk ska må bra
och njuta när de tittar på cirkusen.
– Vi vill möta publiken.
Det är det roligaste, säger Danny.
Danny Eriksson är ledare för Cirkus Gränslös.
Alla i Cirkus Gränslös är vana att möta publiken.
Cirkusen har spelat i både Sverige, Tyskland
och i Grekland.
Cirkusen är en studiecirkel
i Studieförbundet Vuxenskolan.
Precis som i alla cirklar är deltagarna med
och bestämmer kursplanen.
Deltagarna väljer musiken till exempel.
− Deltagarna måste inte vara bäst från början.
Men alla ska försöka att lära sig mer
och prova nya saker, säger Danny.
Danny är skådespelare
och har jobbat med Cirkus Gränslös från starten.
Cirkusens andra ledare är Maja Asp.
Hon började i våras.
– Maja har arbetat mycket med cirkus.
Hon ger oss ny inspiration, säger Danny.
Text: Eli Åhman Owerts
Bearbetning till lättläst svenska: Ulla Bohman
Foto: Elin Sahlin