Tillbaka

Du skulle sagt så här, ministern! - Lättläst

De flesta personer med intellektuell
funktionsnedsättning 
röstar inte.
Det är ofta för svårt att förstå vad
politikerna skriver och säger.

Nästan alla partierhar en text på lättläst
svenska om vad partiet tycker
när det är val till riksdagen.
Men det finns ingen lättläst information
om vad partierna vill göra i sin kommun
eller i sitt landsting eller region.

Då är det svårt för många människor
att veta hur de ska välja.
En undersökning visar
att 13% av alla vuxna i Sverige
kan behöva lättlästa texter för att förstå.

Politisk information på lättläst svenska
är en demokratisk rättighet.
Men det är också något som är bra för partierna.
Partierna kan få nya röster
om väljarna förstår vad partiet vill göra.

SV jobbar tillsammans med FUB och Inre Ringen
för att göra valet och politiken lättare att förstå
för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Vi har därför gjort en utbildning i att skriva lättläst.
Utbildningen finns på webben.
Alla som arbetar med politik och andra intresserade
kan göra utbildningen.

Den är gratis och tar ungefär 4-6 timmar.

Du blir inte expert på att skriva lättläst svenska
eller tala begripligt om du gör utbildningen.
Men du får kunskap så att du vågar skriva enklare
och kan skriva lite mer lättläst.

Utbildningen finns på learnify
via www.sv.se/lattlastpolitiker

//Länk till utbildningen//

Bearbetning till lättläst svenska: Ulla Bohman

 

 

Tips:

Innan nästa val

fråga politikerna i din kommun

om information på lättläst svenska.

Text: Mats Nilsson
Foto: Ylva Bjelle
Bearbetning till lättläst svenska: Ulla Bohman