Tillbaka

Äntligen bra träning

Dansa eller bli jagad av zombies 
eller leta skatter över hela världen. 
Den nya tekniken kan göra spel och lekar  
där vi inte sitter i soffan och spelar.  
De nya spelen får oss att träna  
och röra på kroppen.   

− Vi vill använda den nya tekniken  
för att göra träning rolig,  
säger Pia Hammargren i föreningen Funkibator.     

Pia Hammargren och hennes vänner fick en idé. 
De pratade med andra personer med funktionsnedsättning.  
Alla tyckte samma sak: 
Träning måste bli roligare!  

Funkibator får 1,7 miljoner kronor från Arvsfonden
för projektet Cyberhjärta.  
Projektet ska utveckla metoder för träning  
och för rehabilitering för barn och ungdomar  
med hjälp av digital teknik. 

− Det är dags att börja använda rolig  
och inspirerande ny teknik i träningen  
för personer med funktionsnedsättning, 
säger Pia Hammargren.     

Hon har i 30 år sett samma metoder  
för rehabilitering.  
Många av de gamla metoderna fungerar bra, 
men de är inte roliga.   

− På många kliniker är metoden fortfarande 
att flytta träklossar, säger Pia. 

Därför ska projektet använda ny teknik  
för lek och spel  
för att få personer med funktionsnedsättning  
att röra på sig mer, få mer träning  
och få göra det tillsammans med andra.      
Träning är mycket viktigt  
för att kunna leva ett bra liv.  


Studieförbundet Vuxenskolan Kronoberg
samarbetar med Funkibator och nätverket SIP.  
SIP betyder Samhällsförändring i praktiken 
och Funkibator är en del av SIP.   

SIP har funnits i drygt 15 år. 
Det var från början en förening för ungdomar  
som spelar dataspel.  
Men de hittade nya sätt  
att använda den nya tekniken.    

I en gammal fabrik i Växjö finns  
fyra ideella och en ekonomisk förening.  
De är tillsammans nätverket SIP. 

Jesper  Petersson är projektledare för Cyberhjärta.  
Ola Sennehed och Inger Bard från SV Kronoberg  
samarbetar med Funkibator i projektet.  
Ola tycker att studiecirkeln är perfekt 
för stora delar av projektet:  

− Studiecirkeln är en bra form  
för att utveckla idéer, ta fram ny teknik  
och utbilda ledare, säger Ola.  
Funkibator har över 400 medlemmar  
och de är experterna som kan se  
vad som är bra teknik.   

− Människor möter varandra och lär av varandra 
i projektet Cyberhjärta. 
Det är folkbildning när den är som bäst,  
tycker Ola.  

Projektet Cyberhjärta är skapat av personer  
som själva har funktionsnedsättning. 
Det började med att några personer  
som är intresserade av teknik  
pratade om de nya dataspelen  
där spelaren måste röra på sig fysiskt.  
Det är så träning och rehab måste vara. 

Jesper ska åka till Lunds universitet  
och informera forskare i teknik  
om projektet Cyberhjärta.    

Planen är att också att få Neuroförbundet och
Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar,
RBU att vara med i projektet.    

Text: Mats Nilsson   
Bearbetning till lättläst svenska: Ulla Bohman 
Foto: Funkibator