Lättläst om Min Säkerhet

Min Säkerhet genomför säkerhetskurser för personer med intellektuell funktionsnedsättning och/eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF). 

Målet är att deltagarna ska känna sig mer delaktiga i samhället. Vi vill öka tryggheten, kunskapen och säkerheten i vardagen.

Deltagarna får lära sig:
- Hur man förebygger en olycka.
- Vad man gör om det händer en olycka.
- Vem man kontaktar i en nödsituation.

Eget kursmaterial

Min Säkerhet har fått pengar från Allmänna Arvsfonden för att starta. Pengarna används till kursmaterial, utbilda kursledare och utbilda deltagare. 

Studieförbundet Vuxenskolan Jönköpings Län är ansvariga för kurserna och materialet. Räddningstjänsten och andra myndigheter har hjälpt oss med kursmaterialet.

App till mobilen 

Det finns en app för deltagare som har mobiltelefon. Under kursen får man hjälp att använda den i mobilen. appen kan man läsa hur man gör om det händer en olycka. Appen kostar inget och finns att hämta på App Store eller Google Play. Efter att kursen är slut kan man fortsätta använda appen. 

Våra säkerhetsteman

Det är 11 säkerhetsteman.

- Säkerhet i hemmet och på jobbet
- Brandsäkerhet del 1
- Säkerhet i stadsmiljö och stadstrafik
- Säkerhet i skogar och vid sjöar
- Personlig säkerhet - Så undviker jag att bli lurad
- Ekonomisk trygghet och säkerhet på internet
- Samhällskriser och extrema väder
- L-ABCDE - Omhändertagande av akut sjuk eller skadad person
- HLR - Omhändertagande av akut sjuk eller skadad person
- Brandsäkerhet del 2

Träffa andra deltagare

När man går kurserna i Min Säkerhet gör man det tillsammans med 4-5 andra deltagare. Man får hjälp av en ledare att lära sig mer om säkerhet. Man får även spela spel, titta på film och fika.