Samhällsorientering

SV i Jönköpings län arbetar på uppdrag av kommuner med kurser i samhällsorientering och vi utbildar regelbundet cirkelledare inom ämnet. I kurserna utgår vi från ett material som tagits fram av SV Nässjö på uppdrag av Nässjö kommuns vuxenutbildning.

Materialet heter "Att leva i Sverige" och utgår från de 8 ämnen som staten satt upp och innehåller de 60 timmars samhällsorientering som staten kräver att varje nyanländ i Sverige ska läsa.

Kontakta oss för mer information:

Materialet beställs via Studieförbundet Vuxenskolan, Jönköpings län.
Du kan också boka cirkelledarutbildning vid uppstart av arbete med materialet.

Kontaktperson Carin Lätth, 036-290 64 39, carin.latth@sv.se

 

Om materialet

”Att leva i Sverige” är ett studiematerial i samhällsorientering bestående av ett ledarmaterial och ett deltagarmaterial. Ledarmaterialet finns för att hjälpa cirkelledaren i en studiecirkel i SO. Det är uppdelat i tjugo samlingar som täcker de ämnen som ni ska gå igenom, samling för samling. Förhoppningen är att det ska hjälpa ledare med såväl struktur och information som motivation och nya infallsvinklar. Deltagarmaterialet är upplagt på samma sätt, ett uppslag för varje samling. Deltagaren får själv fylla i viktig information och skriva förklaringar på viktiga ord. Deltagarmaterialet är skapat för att det ska användas, inte läsas! Längst bak i deltagarmaterialet finns ett SO-pass som gör att deltagaren kan slutföra kursen även om han/hon flyttar till annan ort eller gör ett avbrott.

De åtta ämnen som behandlas i materialet är: att komma till Sverige, att bo i Sverige, att påverka i Sverige, att försörja sig och utvecklas, att bilda familj, att leva med barn, att utöva religion, att bli sjuk och åldras. Varje ämne innefattar flera underrubriker (se SO-passet till vänster). Lokalkunskap inkluderas i varje ämne.

Så här vill vi jobba med materialet

Vi använder folkbildningen som grundläggande pedagogik, vilket innebär att kursen utgår från deltagaren. Det viktiga är inte hur mycket information som ledaren får ut utan hur mycket deltagarna tar in. Utgångsläget är gruppen och inte specifika kunskapsmål. Därför har vi valt att bygga det här materialet för att användas i en studiecirkel. Ledaren har en viktig roll. Det handlar om att förmedla kunskap som gruppen tillsammans kan samtala och reflektera kring och leda gruppen framåt i dialogen. Deltagare och ledare lär av varandra genom samtalet. Ledaren ska vara väl påläst på ämnet och självklart ha ett stort intresse för kultur, tradition och möten med människor. Det föredras att antalet deltagare är 8-12 personer, inte för få och inte för många. Kursen ska i största möjliga utsträckning ges på det språk som deltagarna behärskar bäst, så att diskussionen och samtalet inte hindras av språket. Detta uppnås genom att ledaren talar samma språk som deltagarna eller, om inte detta är möjligt, att tolk används.


Samhällsorientering enligt SOU 2010:16

De senaste fem åren har antalet invandrade till Sverige legat runt 100 000 personer per år. En del kommer till Sverige som flyktingar och andra på grund av att de har fått jobb eller har familj här. Det är en stor omställning att komma till ett nytt land och för att kunna orientera sig och bygga sig ett liv i ett nytt land behöver man kunskap om och förståelse för det svenska samhället. Regeringen har sett ett behov av att lyfta samhällsorienteringen och ge den nationella riktlinjer för att säkerställa kvalitén över hela landet.

Den 1 december 2010 trädde den nya etableringslagen i kraft. Den innehåller bland annat uppdraget till kommunerna att erbjuda minst 60 timmar samhällsorientering till alla nyanlända. Där ges också riktlinjer för hur det ska fungera och vilka ämnen som ska finnas med. Det här materialet bygger på de nio ämnena (SOU 2010:16).
Kommunerna har fått ansvar för uppdraget av staten. Samhällsorienteringen ska bygga på kommunikation, dialog och reflektion.

Det finns tre ledord för kursen; värden, välfärdsstat och vardagsliv. Tanken är att dessa ord ska genomsyra alla ämnen. Värdena som förmedlas bygger på grundlagen och internationella konventioner. Välfärdsstat handlar om hur det svenska samhället är uppbyggt och tanken att alla tillsammans bygger ett samhälle där alla kan leva ett gott liv. Det är viktigt att hela tiden knyta an till vardagslivet, att ge praktisk kunskap om hur man får livet att fungera i Sverige.

 

 

Författare Mirjam Tågerud, SV Jönköpings län 2011/2012

© Studieförbundet Vuxenskolan Nässjö, författaren och Anniora bild & budskap