Demokrati och civilsamhälle
UTMANINGAR
I kartläggningen har vi identifierat faktorer som bidrar till segregation utifrån faktorerna demokratiska processer, valdeltagande, föreningsliv samt kultur- och fritidsliv. De identifierade områdena är bland annat:
- isolering och avsaknad av fritidsaktiviteter och mötesplatser på små orter,
- få fritidsverksamheter som når och inkluderar utrikes födda och etablerade svenskar i en och samma aktivitet,
- riktade kortsiktiga bidrag till civilsamhället med få möjligheter till anpassning efter lokala eller individuella behov,
- bristfällig kunskap hos nyanlända om svenskt föreningsliv och idén om ideella krafter,
- ojämlika förutsättningar att delta i demokratiska processer för personer som har svårt att tillgodogöra sig information på svenska.
BEHOV
- individanpassade och långsiktiga satsningar utifrån lokala behov,
- utbildning om föreningsliv och ideellt engagemang,
- fördjupade ledarskapsutbildningar,
- skapa förutsättningar för inkluderande fritidsverksamhet för både barn och vuxna,
- underlätta deltagandet i demokratiska processer.
IDENTIFIERADE FÖRBÄTTRINGSOMRÅDEN MED UPPSATTA MÅL
- skapa förutsättningar för ett ökat deltagandet i demokratiska processer,
- rekrytera fler nyanlända och unga vuxna till föreningsliv och bidra med kunskap som ger alla samma förutsättningar att delta,
- stärka det demokratiska ledarskapet inom föreningslivet,
- skapa förutsättningar för ett inkluderande kultur- och fritidsliv,
- stimulera till fritidsaktiviteter som främjar sociala nätverk och lärande.
FÖRSLAG PÅ AKTIVITETER FÖR ATT MINSKA OCH MOTVERKA SEGREGATION INOM AKTUELLT OMRÅDE
- arbeta med informationsinsatser och utbildningar i syfte att fler ska få förutsättningar att delta i demokratiska processer, t ex. genom lättlästa valprogram och hemsidor,
- studiecirklar i demokrati, t ex. via folkbildningens koncept ”Mitt val” för nya medborgare,
- bidra till ett inkluderande fritidsliv t ex. genom upplevelsebaserad pedagogik, kostnadsfritt eller subventionerat deltagande,
- stödja och stimulera föreningar som arbetar för att rekrytera barn och ungdomar från olika kulturer till sina verksamheter,
- utbilda ungdomskonsulenter som fångar upp andra ungdomar utifrån engagemangsgrupper,
- bedriva riktade lovaktiviteter i syfte att nå underrepresenterade grupper att delta i kultur-och fritidsaktiviteter, t ex. öppen sommarverksamhet,
- öppna upp föreningslivet för nya medborgare, t ex. genom mentorer från befintligt föreningsliv, kulturföreningar, föreningsmässor och öppet-hus-aktiviteter,
- öka kunskapen, hos personer med utländsk bakgrund om föreningsliv, t ex. utbildning i hur man startar en förening samt demokrati, rättigheter och skyldigheter i föreningslivet,
- ledarskapsutbildningar, med fokus på demokrati och ledarskap i föreningsliv,
- stötta föreningar med aktiviteter som främjar integration, genom gemensamma upplevelser och intressen.