Samhällsservice och bostadssegregation
UTMANINGAR
I kartläggningen har vi identifierat utmaningar kopplat till samhällsservice och bostadssegregation som bland annat handlar om:
- nyanländas placering i små orter och samhällen utanför centralorten, med bristfällig kollektivtrafik och utan körkort,
- hård konkurrens på bostadsmarknaden med poängsystem som försvårar möjligheten att få en bostad anpassad till familjesituationen,
- avsaknad av en samlad myndighetsinformation,
- höga förväntningar på eget ansvar, utan att ha tillräcklig information,
- slussade mellan olika aktörer utan att förstå samband, roller och var de själva är i processen,
- krav på användning av digitala tjänster utan förkunskaper, dator eller Internet.
BEHOV
- erbjud en samlad information om hur det är att leva i Sverige, gärna med hjälp av en ”coach” med kulturell kompetens,
- låt individen vara medskapande under etableringen och skapa förutsättningar för en större förståelse av roller och förväntningar,
- komplettera digitala tjänster med utbildning och information.
IDENTIFIERADE FÖRBÄTTRINGSOMRÅDEN MED UPPSATTA MÅL
- underlätta för nyanlända att etablera sig i kommunen,
- öka tillgängligheten till samhällsservice på mindre orter,
- bidra till ett innanförskap genom en större interkulturell förståelse av vad det innebär att leva i Sverige utifrån lagar, regler, normer och värderingar.
FÖRSLAG PÅ AKTIVITETER FÖR ATT MINSKA OCH MOTVERKA SEGREGATION INOM AKTUELLT OMRÅDE
- använda befintliga mötesplatser i kommunerna och utveckla samverkan och arbetssätt för att möta målgruppens och kommunernas behov,
- öka delaktigheten genom att involvera målgruppen i mål, delmål och plan för uppföljning, samlat för alla delar i etableringen,
- flyktingvägledare, integrationspedagog eller liknande som arbetar med att kommunicera på ett pedagogiskt sätt, guida nyanlända i samhället och fånga upp eventuella utmaningar,
- erbjuda individuellt stöd genom ”coacher” som har erfarenhet av olika kulturer och kan ge en samlad bild,
- ökad tillgänglighet genom digitala verktyg kompletterat med olika utbildningsinsatser samt tillgång till dator och Internet,
- informationsinsatser om Sverige och det svenska samhället för att motverka ryktesspridning och rädsla för myndigheter, gärna i samarbete med föreningsliv, som ges tidigit och återkommande i etableringen,
- erbjuda olika utbildningar, t ex. om föräldraskap i Sverige, mänskliga rättigheter, jämställdhet och föreningsliv,
- boskola i samarbete med hyresgästföreningar för att erbjuda nyanlända information om rättigheter och skyldigheter som hyresgäst, lagar och förordningar.