Utbildning
UTMANINGAR
Kartläggningen inom området skolresultat, har berört förskola, grundskola och vuxenutbildning med fokus på utmaningar kopplat till utrikes födda. De tre kommunerna som ingår i kartläggningen framhåller utmaningar kopplat till nyanländas bristande kunskaper i svenska språket som påverkar segregationen negativt inom många olika områden. I kartläggningen har vi fokuserat på resultat inom SFI för nyanlända elever och identifierat faktorer som försvårar för utrikes födda att lära sig svenska.
De identifierade utmaningarna är bland annat:
- lång väntan i Sverige under asyltiden, utan att kunna göra sig förstådda och med en bristande kunskap om det svenska samhället,
- avsaknad av målbilder under etableringen och en oförståelse av sin egen roll,
- krockar mellan förväntningar och förutsättningar i etableringen,
- bristande planering och samsyn av etableringstidens mål och arbetssätt och deras egen roll,
- en heterogen grupp med olika behov och förutsättningar t ex. utifrån studieerfarenhet,
- avsaknad av delaktighet i undervisningen,
- avsaknad av arenor för att konversera och prata svenska,
- ojämlika villkor att delta i samhällsorientering under etableringen.
BEHOV
- lära sig svenska språket, få kunskap om Sverige och svensk arbetsmarknad redan under asyltiden,
- öka delaktigheten i undervisningen genom målbilder som motiverar till goda resultat,
- större fokus på konversation i undervisningen,
- få möjlighet att lära sig språket i kombination med samhällskunskap,
- erbjud vardagsnära samhällskunskap, t ex. med externa föreläsningar och studiebesök.
IDENTIFIERADE FÖRBÄTTRINGSOMRÅDEN MED UPPSATTA MÅL
- öka andelen unga vuxna med gymnasiebehörighet,
- öka andelen elever som klarar SFI på alla fyra nivåer (A-D),
- bidra till jämlika förutsättningar för nyanlända i etableringen att delta i samhällsorienteringen.
FÖRSLAG PÅ AKTIVITETER FÖR ATT MINSKA OCH MOTVERKA SEGREGATION INOM AKTUELLT OMRÅDE
Aktiviteter för unga vuxna utan gymnasiebehörighet:
- erbjuda läxhjälp och extra studiestöd med hjälp av civilsamhällesaktörer,
- anställa resurspersoner i skolan som erbjuder grundskoleelever stöd och motivation,
- tidig samverkan mellan skolan och kommunala aktivitetsansvaret för att fånga upp och motivera ungdomar att slutföra gymnasiestudier,
- möjlighet att slutföra vissa gymnasieämnen på modersmål,
- öka möjligheterna för nyanlända elever att få modersmålsundervisning och handledning på hemspråk.
Aktiviteter för nyanläda:
- nivågraderad och anpassad undervisning utifrån individuella förutsättningar och behov,
- kompletterande insatser till SFI, t ex. svenska i samarbete med ideella aktörer med en anpassad pedagogik för analfabeter och praktiker, analfabetiseingsprojekt och digitala utbildningslösningar,
- fördjupad samhällsintroduktion med kompletterande ämne, t ex. hälsoinformation,
- hälsoinriktad samhällsinformation utifrån ett jämställdhetsperspektiv,
- utbildning i yrkessvenska/branschkunskap,
- integrera studier i svenska med praktik på företag.
- uppdragsutbildning med lärlingssystem och språkstöd.