Tillbaka

Utbildning

UTMANINGAR
Kartläggningen inom området skolresultat, har berört förskola, grundskola och vuxenutbildning med fokus på utmaningar kopplat till utrikes födda. De tre kommunerna som ingår i kartläggningen framhåller utmaningar kopplat till nyanländas bristande kunskaper i svenska språket som påverkar segregationen negativt inom många olika områden. I kartläggningen har vi fokuserat på resultat inom SFI för nyanlända elever och identifierat faktorer som försvårar för utrikes födda att lära sig svenska.

De identifierade utmaningarna är bland annat:

  • lång väntan i Sverige under asyltiden, utan att kunna göra sig förstådda och med en bristande kunskap om det svenska samhället,
  • avsaknad av målbilder under etableringen och en oförståelse av sin egen roll,
  • krockar mellan förväntningar och förutsättningar i etableringen,
  • bristande planering och samsyn av etableringstidens mål och arbetssätt och deras egen roll,
  • en heterogen grupp med olika behov och förutsättningar t ex. utifrån studieerfarenhet,
  • avsaknad av delaktighet i undervisningen,
  • avsaknad av arenor för att konversera och prata svenska,
  • ojämlika villkor att delta i samhällsorientering under etableringen.

BEHOV

  • lära sig svenska språket, få kunskap om Sverige och svensk arbetsmarknad redan under asyltiden,
  • öka delaktigheten i undervisningen genom målbilder som motiverar till goda resultat,
  • större fokus på konversation i undervisningen,
  • få möjlighet att lära sig språket i kombination med samhällskunskap,
  • erbjud vardagsnära samhällskunskap, t ex. med externa föreläsningar och studiebesök. 

IDENTIFIERADE FÖRBÄTTRINGSOMRÅDEN MED UPPSATTA MÅL

  • öka andelen unga vuxna med gymnasiebehörighet,
  • öka andelen elever som klarar SFI på alla fyra nivåer (A-D),
  • bidra till jämlika förutsättningar för nyanlända i etableringen att delta i samhällsorienteringen.

FÖRSLAG PÅ AKTIVITETER FÖR ATT MINSKA OCH MOTVERKA SEGREGATION INOM AKTUELLT OMRÅDE 
Aktiviteter för unga vuxna utan gymnasiebehörighet:

  • erbjuda läxhjälp och extra studiestöd med hjälp av civilsamhällesaktörer,
  • anställa resurspersoner i skolan som erbjuder grundskoleelever stöd och motivation,
  • tidig samverkan mellan skolan och kommunala aktivitetsansvaret för att fånga upp och motivera ungdomar att slutföra gymnasiestudier,
  • möjlighet att slutföra vissa gymnasieämnen på modersmål,
  • öka möjligheterna för nyanlända elever att få modersmålsundervisning och handledning på hemspråk.

Aktiviteter för nyanläda:

  • nivågraderad och anpassad undervisning utifrån individuella förutsättningar och behov, 
  • kompletterande insatser till SFI, t ex. svenska i samarbete med ideella aktörer med en anpassad pedagogik för analfabeter och praktiker, analfabetiseingsprojekt och digitala utbildningslösningar,
  • fördjupad samhällsintroduktion med kompletterande ämne, t ex. hälsoinformation,
  • hälsoinriktad samhällsinformation utifrån ett jämställdhetsperspektiv,
  • utbildning i yrkessvenska/branschkunskap,
  • integrera studier i svenska med praktik på företag.
  • uppdragsutbildning med lärlingssystem och språkstöd.