Lättläst

Bearbetad kulturskatt utnämns till bästa lättlästa litteratur 2021

 

Johan Werkmäster har skrivit en mycket fin lättläst version

av boken Sista brevet till Sverige av Wilhelm Moberg.

Därför får han Studieförbundet Vuxenskolans Lättläst-pris.

− Jag är så glad och stolt över att få detta pris,

säger Johan.


Johan Werkmäster har skrivit böcker sedan år 1983.

År 1988, skrev han sin första lättlästa bok.

Det har sedan dess blivit ungefär 60 böcker

på lättläst svenska.

Böckerna har antingen varit lättlästa versioner

av andras böcker

eller egna historier på lättläst svenska.

 

Varför började du skriva böcker på lättläst svenska?

− Det började med att jag var med i en tävling

att skriva en lättläst berättelse om kärlek.

Lättläst var inget jag hade tänkt på innan dess.


För att kunna vara med i samhället som andra

måste också böcker och annan kultur vara tillgängliga.

− Därför fortsätter jag att skriva lättläst

och det betyder mycket för många personer

som annars inte hade kunnat läsa, säger Johan.


Han berättar att en kille tyckte

att en lättläst bok var så bra så att han rev ut sidor

och sparade dem i sin ficka.

Då kunde han läsa sidorna när han ville.

 

Hur var det att skriva en lättläst version av  denna bok?

− Det är alltid svårt att skriva en lättläst version.

Det tar mycket tid.

Jag läser boken och skriver en sammanfattning

med de delar jag tycker är viktigast i berättelsen.

Sedan börjar jag skriva en ny version av boken.