TEATER: Alma och papegojmysteriet

Den 9 oktober var det dags för teaterföreställningen Amla och papegojmysteriet att ta plats på Scenit Kulturhus i Örebro. En föreställning om Alma med två "A";  som i Autism och ADHD. Alma är djurens väktare som blir detektiv när papegojan Jack försvinner.

Teaterns magi

Det ligger något magiskt i luften när man går på teater. På scenen står en ensamble och framför något alldeles speciellt, de målar upp en historia. Närheten till skådespelarna gör att man blir som förtrollad och rummet fylls av förväntan och spänning; vad ska hända nu?

EN FÄRGSPRAKANDE FÖRESTÄLLNING
Teatergruppen Awake Project med Hanna Björck (Alma) och Maria Sendow i spetsen bjöd besökarna på en färgstark och fin historia om Alma, djurens väktare.

När papegojan Jack försvann tog Alma på sig rollen som detektiv och med hjälp av barnen i publiken lyckades hon hitta sin vän. Barnen fick även bekanta sig med gårdstomten – en liten filur som brukar gömma strumpor och nycklar precis när man ska åka iväg på morgonen. Det var en härlig föreställning som lockade fram mycket glädje och skratt i publiken!

I BILD: Alma ligger på golvet med utsträckta ben och en kikare framför ögonen. Hon spanar efter Jack.

En föreställning om Autism och ADHD

Föreställningen Alma och papegojmysteriet sattes upp för första gången 2019 och är tolkad från Kicki Colléns böcker om Alma. Alma är flickan med två "A", som i Autism och ADHD.

VÅRA OLIKHETER GÖR OSS UNIKA
SV och Autism och Aspergerföreningen Örebro län började prata om att erbjuda en föreställning redan 2019 men på grund av pandemin flyttades datumet fram både en, två och tre gånger.

Det var stor glädje när planerna äntligen blev verklighet och både barn och vuxna välkomnades till en stunds magi med ett viktigt budskap om att allas olikheter är unika och värdefulla.

I BILD: Teatergruppen Awake projects, Hanna Björck (Alma) och Maria Sendow (gårdstomten). FOTO: Lotta Johansson.

SV: En samverkanspartner att räkna med!

Det finns många olika saker att tänka på inför en teaterföreställning. Allt från att boka lokal till att anpassa den med ljud, ljus och atmosfär. Inom folkbildningen finns det resurser och engagemang och när vi samverka med andra eldsjälar och organisationer kan vi skapa magi!

– Jag är glad över de fina möjligheterna vi som studieförbund har för att stötta föreningar. Det kan handla om att vara på plats vid ett arrangemang för att hjälpa till med scenbygge och sköta ljus som i det här fallet, till att sprida information och stötta föreningen i deras utvecklingsarbete. Vi är en samverkanspartner att räkna med och vi brinner för att möjliggöra kultur för fler, säger Maria Östby, verksamhetsutvecklare SV Örebro län.

I BILD: Maria Östby ler stort och tittar in i kameran.