Tillbaka

A-traktor har blivit på modet igen

Vi Unga motorburna

A-traktorer har ökat i popularitet bland ungdomar. En anledning är att reglerna för vilka bilar som kan byggas om har blivit enklare. För föreningen Vi Unga motor-burna i Hörnefors utanför Umeå är A-traktorer ett sätt att umgås, meka och lära av varandra.

För 18-årige Joel Vesterberg har det varit självklart att ha ett eget fordon, han växte upp i en familj med stort motorintresse, och tyckte tidigt om att köra och ”skruva” själv.

– Jag hade en moped tidigare men när det blev kallt ville jag hellre ha ett fordon att åka i. Dessutom finns mycket mer att lära sig mekaniskt med en A-traktor jämfört med en moped, säger Joel, som är ordförande i Vi Unga motorburna.

För två år sedan var han med att ta initiativet till föreningen i Hörnefors. De var ett 15-tal ungdomar som ville ha ett eget ställe där de kunde meka. Med hjälp av den närliggande fritidsgården och kommunen fick de tillgång till två garageplatser, och motorgården blev till.

– Det var inte lätt i början, vi visste inte om det skulle gå. Vi fick vara här så mycket vi ville, men sedan blev det lite färre tider och nu under coronapandemin kunde vi inte vara här alls. Sedan några veckor tillbaka har vi öppet igen. Vi har förlorat några medlemmar, så nu siktar vi på den yngre åldersgruppen, säger han.

Intresset för att köra A-traktor har varit populärt länge i framförallt bruks- och förorter, och varit ett viktigt fordon för ungdomar att ta sig fram i. Sedan 2020 har antalet registrerade A-traktorer ökat kraftigt, på mindre än ett år har de ökat med cirka 27 procent till totalt fler än 36 000 fordon.

– Den stora ökningen beror enligt oss på två saker. I juli 2020 infördes enklare regler när det gäller hur A-traktorers hastighet ska vara spärrad. Förändringen gjordes för att det skulle vara möjligt att använda mer moderna bilar att bygga A-traktor av. Dessutom ser vi en allmän trend, att ha en A-traktor har helt enkelt blivit på modet igen, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

För de motorintresserade ungdomarna i Hörnefors har motorgården blivit en viktig samlingsplats. Innan de fick sina garageplatser fick de hålla till hemma hos varandra eller meka utomhus. Många vuxna klagade även på att det var stökigt på ”byn”.

– En vanlig kväll hänger vi i garaget efter skolan, det finns alltid något som behöver lagas. Sedan när motorgården stängt åker vi ut på stan. Det är numera inte stökigt alls. Det är skönt att ha ett fordon, man vill ju inte stå ute, förklarar Joel.

Vad är det som är så bra med just A-traktorer?

– Man får verkligen lära sig mycket om att skruva och inför körkortet är det en stor fördel då man redan lärt sig att köra i trafiken. Men framförallt är det ett väldigt bra sätt att umgås.

Vetskapen om Vi Unga motorburna har tagit sig långt utanför Hörnefors. En video om dem på YouTube som motorbloggen MOS gjorde har över 100 000 visningar, och Joel och hans kompisar är en inspiration för andra ungdomar som vill starta en förening.

Själv tycker han att det varit en bra erfarenhet på många olika sätt.

– Vi har lärt oss mycket om bilar och hur man bygger om dem, men också hur man har hand om ett sådant här ställe. Det ska hållas rent, man ska ha råd med verktyg och få in nya medlemmar.

Sedan han började köra A-traktor har Joel byggt om flera bilar, den senaste byggde han om från en Mercedes W124. Även om han nu fyllt 18 år och kan köra vanlig bil, har han inga planer på att överge föreningen.

– Jag fortsätter nog ett bra tag till, och hjälper mina kompisar och skruvar på deras bilar.

 

Text: Andreas Magnell

 

FAKTARUTA

A-traktorer

A-traktorns konstruktiva hastighet är högst 30 km/h.

För att köra Atraktor krävs ett körkort med AM-behörighet, motsvarande körkort för moped klass I eller ett traktorkort.

Åldersgränsen för att ta AM-körkort år 15 år och för traktorkort är den 16 år.

När en bil byggts om till A-traktor ska den genomgå en registreringsbesiktning för att godkännas innan den tas i trafik.

Flest A-traktorer i förhållande till kommuninvånare: Åsele, Vilhelmina, Ånge, Årjäng och Dorotea.

De populäraste bilmärkena att bygga om till A-traktor: Volvo, Nissan, BMW, Suzuki och Scania.

Källa: Transportstyrelsen