Vecka 36: Fem år i rad är en tradition!

När man har gjort något fem år i rad, då kan man med gott samvete kalla det en tradition. 6–9 september 2021 var det dags för den femte upplagan av Vecka 36 vår föreningsvecka inom folkhälsa med fokus på funktionsrätt. Veckan var helt digital och alla deltog via Zoom.

Syftet med Vecka 36 är att skapa ett forum för att sprida och utbyta information, kunskap och erfarenheter för att nå ökad förståelse för våra medmänniskor. Vilket vi hoppas ska leda till ett bättre bemötande av den drabbade och/eller anhöriga.

Vi beslutade oss tidigt för att veckan skulle vara helt digital och ske i form av samtal och information mellan föreningar och intresserade via Zoom. Maria Östby, verksamhetsutvecklare SV Örebro län, som är initiativtagare till veckan berättar att det var många samverkande föreningar inom funktionsrätt som var nyfikna och ville testa det digitala verktyget för att nå ut till allmänheten med kunskap.

maria-ostby.jpg– Totalt 10 av våra samverkande föreningar inom funktionsrätt medverkade under veckan. För att underlätta, både för föreningarna och för de som anmälde sig till samtalen, så erbjöd vi gratis prova-på-tillfällen som vi kallar Våga delta digitalt. Det hjälpte att sänka tröskeln och vi lockade drygt 40 personer att delta under Vecka 36, berättar Maria.

I BILD: MARIA ÖSTBY, VERKSAMHETSUTVECKLARE SV ÖREBRO LÄN.

Möten via skärmen ledde till nya kontakter och medlemmar

MÅNDAG
Veckan startade på måndagskvällen i samverkan med Sköldkörtelförbundet Örebro län som berättade om olika sköldkörtelsjukdomar och om hur man ställer en diagnos. Utöver föreningens representanter fanns även en läkare med för att besvara olika frågor från åhörarna.

TISDAG
På tisdagen var det dags för Osteoporosföreningen i Örebro län att kliva in i det digitala rummet. Här fick vi ta del av olika personers erfarenheter, där benskörhet konstaterats i samband med frakturer och vid läkarkontroller.

Information om föredraget under Vecka 36 hade spridit sig och skapat intresse hos tjänstepersoner i Karlskoga kommun och någon månad efter Vecka 36 fick föreningen möjlighet att sända digitalt till en träffpunkt i Karlskoga som en del av kommunens seniorvecka.

ONSDAG
Under onsdagen bjöd FUB Örebro in till ett samtal om vad som händer efter gymnasiesärskolan, med fokus på boendefrågan. Ett område som väcker många frågor, från att ansöka, till hyreskostnader och förväntat stöd från personalen.

TORSDAG
På torsdagen var framtidsfullmakt och Parkinsons sjukdom i fokus. Anna Skult från Ludvig & Co föreläste om framtidsfullmakt och besvarade frågor.

Under kvällen var det Parkinson Örebro län som fanns på plats i det digitala rummet för belysa och delge erfarenheter och kunskap om parkinsons sjukdom, för både drabbad och anhörig.

– Det var en lyckad vecka med modiga föreningar som vågade testa nytt, vilket bidrog till både nya kontakter och fler medlemmar. Det känns fint att vi kan jobba tillsammans med föreningarna för att nå ut och utveckla föreningarna även i tider som dessa, avslutar Maria.

FOTO: JOHNÉR BILDBYRÅ AB/MIKAEL SVENSSON