Tillbaka

Lättläst om - Det är ditt liv

”Det är ditt liv” handlar om rättigheter för personer med funktionsnedsättningar.  Man får veta mera om sina rättigheter och skyldigheter.  Vad kan man göra för att få det man har rätt till?   

I denna ledarhandledning finns hjälp till dig som ledare.  Handledningens första del handlar om:  förberedelser, cirkelledarens roll och  råd och tips till studiecirkeln.  

Sedan kommer bilder med text  som i materialet som deltagarna får.   

Men i denna handledning finns mer information  om varje avsnitt som du kan läsa.  Här finns frågor ni kan prata om.  Välj dem som ni tycker är intressanta.  Ni kan göra egna frågor.  
 

Studiecirkeln ”Det är ditt liv” är uppdelad på nio träffar  och varje träff är två timmar.  

Ni kan ha färre eller fler träffar om ni vill.  Det viktiga är att ni pratar om era upplevelser   och delar med er av era tankar.  

Lärandet händer när ni pratar med varandra.  Ta vara på synpunkter från deltagarna.   Vill ni prata särskilt mycket om något så kan ni göra det.  

Ni kan bjuda in gäster som kan svara på era frågor.  Ni kan göra studiebesök och intervjuer med personer  som ni vill prata med.   

 

Studieförbundet Vuxenskolans medarbetare hittar studiemateriahär  

och handledning här  

och lättläst handledning här 

Externa gäster hänvisas att kontakta sin lokala SV-avdelning för samarbete.
Hitta din lokalavdelning 
här.

Läs mer

  • Du skulle sagt så här, ministern!

    Ylva Bjelle är statsvetare och journalist. I januari i år hade hon manus klart för Studieförbundet Vuxenskolans (SV) satsning på kampanjen...

    Läs mer
  • Mitt val

    Mitt val gör nu internationell succé! Våren 2019 mottog Studieförbundet Vuxenskolan en internationell utmärkelse för ”best practice”...

    Läs mer
  • Lättläst KiX

    Att ta ansvar och bli aktiva deltagare är några av målen för dem som är med i Studieförbundet Vuxenskolans...

    Läs mer
  • KiX

    Att ta ansvar och bli aktiva deltagare är några av målen för dem som är med i Studieförbundet Vuxenskolans (SV) projekt KiX i...

    Läs mer
  • LSS - Leva som Svensson

    LSS är Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade  och ger rättigheter till vissa stöd.   FUB...

    Läs mer
  • Min mening

    Studiecirkeln har till syfte att öka förståelsen och kunskapen om hur man med alternativa och kompletterande kommunikationsformer kan öka...

    Läs mer
  • Mitt val

    Genom Mitt val ges personer med intellektuell funktionsnedsättning möjlighet att i en studiecirkel lära sig om valet....

    Läs mer
  • Verkstads och bostadsklubb

    Vad är en verkstadsklubb? En verkstadsklubb är en studiecirkel med demokratiska förtecken. Den leds av en utbildad...

    Läs mer
  • Du äger ditt ja och ditt nej

    Studiecirkeln handlar om att öka kunskapen och självförtroendet så man vågar säga ja och nej när...

    Läs mer
  • På egna ben

    I SV-projektet ”På Egna Ben” ska danscoacher med intellektuell funktionsnedsättning ges möjlighet att leda andra i...

    Läs mer