Lättläst om - Det är ditt liv
”Det är ditt liv” handlar om rättigheter för personer med funktionsnedsättningar. Man får veta mera om sina rättigheter och skyldigheter. Vad kan man göra för att få det man har rätt till?
I denna ledarhandledning finns hjälp till dig som ledare. Handledningens första del handlar om: förberedelser, cirkelledarens roll och råd och tips till studiecirkeln.
Sedan kommer bilder med text som i materialet som deltagarna får.
Men i denna handledning finns mer information om varje avsnitt som du kan läsa. Här finns frågor ni kan prata om. Välj dem som ni tycker är intressanta. Ni kan göra egna frågor.
Studiecirkeln ”Det är ditt liv” är uppdelad på nio träffar och varje träff är två timmar.
Ni kan ha färre eller fler träffar om ni vill. Det viktiga är att ni pratar om era upplevelser och delar med er av era tankar.
Lärandet händer när ni pratar med varandra. Ta vara på synpunkter från deltagarna. Vill ni prata särskilt mycket om något så kan ni göra det.
Ni kan bjuda in gäster som kan svara på era frågor. Ni kan göra studiebesök och intervjuer med personer som ni vill prata med.
Studieförbundet Vuxenskolans medarbetare hittar studiematerial här