Lättläst - Nya hälsokörkortet
Nya Hälsoskörkortet är en studiecirkel om hälsa.
Studiecirkeln är för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Vi hoppas att deltagarna i studiecirkeln
ska hitta sätt att må bättre.
Cirkeln har olika teman om hälsa.
I kursmaterialet finns förklaringar
hur kroppen fungerar
och varför god hälsa är viktigt.
Studiecirkeln har 10 träffar med olika teman
och 5 träffar med fördjupning.
De första 10 träffarna är om:
- Så funkar kroppen
- Matens betydelse
- Bra mat och lagom mängd mat
- Träning
- Sov gott
- Mindre stress i vardagen
- Vänskap och kärlek
- Fredagsmys och knytkalas
- Främmande länder
- Avslutning
De 5 träffarna med fördjupning är om:
- Bry dig om dig själv och din kropp
- Vad händer när du blir äldre?
- Relationer, sex och preventivmedel
- Hjärnan vårt kontrollcentrum
- Vad händer när lagom blir för mycket
Det finns en film om hälsa
som ni kan använda i studiecirkeln
Klicka här för att se filmen.
Studieförbundet Vuxenskolans medarbetare
hittar studiematerialet här.
Om du inte är SV-medarbetare,
kontakta din lokala SV-avdelning
för samarbete om studiecirkeln.
Bearbetning till lättläst svenska: Ulla Bohman