Tillbaka

Verkstad och bostadsklubb

Vad är en verkstadsklubb?

En verkstadsklubb är en studiecirkel.
En utbildad cirkelledare leder verkstadsklubben
och ledaren är inte personal.
Deltagarna arbetar ofta på samma
dagliga verksamhet.

Verkstadsklubben träffas en gång i veckan.
Det är som ett personalmöte
där alla får vara med och bestämma
och träna på demokrati.

Vad är en bostadsklubb?

En bostadsklubb är också en studiecirkel.
En utbildad cirkelledare leder bostadsklubben
och ledaren är inte personal.
Deltagarna bor ofta i gruppbostad till exempel.
De känner inte varandra innan cirkeln
men de bor ofta ganska nära varandra.

Bostadklubben träffas ungefär var tredje vecka.
Träffarna är efter arbetstid
i en lokal som inte är bostaden.
Deltagarna behöver därför stöd från personal.

Bostadsklubben är en bra träning i demokrati
för den som bor i en gruppbostad eller annan bostad.
Alla får vara med och bestämma.

Studieförbundet Vuxenskolans medarbetare
hittar studiehandledningen här 

Om du inte är SV-medarbetare,
kontakta din lokala SV-avdelning
för samarbete om studiecirkeln.
Hitta din lokalavdelning här

Bearbetning till lättläst svenska: Ulla Bohman

Mer på lättläst

  • Du skulle sagt så här, ministern! -...

    De flesta personer med intellektuell funktionsnedsättning röstar inte.Det är ofta för svårt att...

    Läs mer
  • DansVariation är glädje

    Projektet DansVariation är ett projekthos Studieförbundet Vuxenskolan i Stockholm.I projektet samarbetar SV med Teater Sláva.Allmänna...

    Läs mer
  • Lättläst - Mitt val får internationellt...

    Mitt val är succé internationellt!Våren 2019 fick Studieförbundet Vuxenskolanett internationell pris av projektet...

    Läs mer
  • Lättläst - Äntligen bra träning

    Dansa eller bli jagad av zombies eller leta skatter över hela världen. Den nya tekniken kan göra spel...

    Läs mer